ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT USCONTACT
2025  # megabox i st f wallpaper

IN FOCUS

Ajastus menee uusiksi pienissä laitteissa

SiTimen Titan-alustan MEMS-resonaattorit mullistavat 4 miljardin dollarin resonointikomponenttien markkinan. Ne ovat jopa seitsemän kertaa kvartsia pienempiä, mutta samalla kestävämpiä, energiatehokkaampia ja helpompia integroida. Älykelloista lääkinnällisiin implantteihin, IoT-laitteisiin ja Edge AI -sovelluksiin Titan avaa laitevalmistajille uusia mahdollisuuksia suunnitella aiempaa pienempiä, älykkäämpiä ja luotettavampia tuotteita.

Lue lisää...

ETNtv

 
ECF25 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan
  • Aku Wilenius, CN Rood
  • Tiitus Aho, Tria Technologies
  • Joe Hill, Digi International
  • Timo Poikonen, congatec
  • ECF25 panel
ECF24 videos
  • Timo Poikonen, congatec
  • Petri Sutela, Testhouse Nordic
  • Tomi Engdahl, CVG Convergens
  • Henrik Petersen, Adlink Technology
  • Dan Still , CSC
  • Aleksi Kallio, CSC
  • Antti Tolvanen, Etteplan
ECF23 videos
  • Milan Piskla & David Gustafik, Ciklum
  • Jarno Ahlström, Check Point Software
  • Tiitus Aho, Avnet Embedded
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Pasi Suhonen, Rohde & Schwarz
  • Joachim Preissner, Analog Devices
ECF22 videos
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Timo Poikonen, congatec
  • Kimmo Järvinen, Xiphera
  • Sigurd Hellesvik, Nordic Semiconductor
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Andrea J. Beuter, Real-Time Systems
  • Ronald Singh, Digi International
  • Pertti Jalasvirta, CyberWatch Finland
ECF19 videos
  • Julius Kaluzevicius, Rutronik.com
  • Carsten Kindler, Altium
  • Tino Pyssysalo, Qt Company
  • Timo Poikonen, congatec
  • Wolfgang Meier, Data-Modul
  • Ronald Singh, Digi International
  • Bobby Vale, Advantech
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Zach Shelby, Arm VP of Developers
ECF18 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan CTO
  • Heikki Ailisto, VTT
  • Lauri Koskinen, Minima Processor CTO
  • Tim Jensen, Avnet Integrated
  • Antti Löytynoja, Mathworks
  • Ilmari Veijola, Siemens

logotypen

ETNdigi - OPPO december
TMSNet  advertisement
ETNdigi
2025  # megabox i st f wallpaper
A la carte
AUTOMATION DEVICES EMBEDDED NETWORKS TEST&MEASUREMENT SOFTWARE POWER BUSINESS NEW PRODUCTS
ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT US CONTACT
Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn

POWER

  • Electronica lähestyy, tuotevyöry alkaa

    Ammattielektroniikan ”olympialaiset” eli Electronica järjestetään normaalisti neljän vuoden tauon jälkeen parin viikon kuluttua. Yritykset ovat jo aloittaneet uusien tuotteiden vyöryn. Moni julkistus on ajoitettu nimenomaan Münchenin messuille.

  • Liikenteen päästöjen vähennystavoite ei tule toteutumaan

    Suomen tieliikenteen päästöt halutaan puolittaa vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteen saavuttamiseksi on päätetty monia keinoja, kuten esimerkiksi jakeluvelvoitteen nostaminen sekä sähköauton ostajille suunnattu tuki. Viime vuonna päästöt vähentyivät, mutta poliittisten päätösten vaikutus kehitykseen on ollut marginaalinen.

  • Mullistavaa sähköauton akkua saa alkaa valmistaa

    Kerroimme puolitoista kuukautta sitten Harvardin yliopiston materiaalitieteiden laitoksella tehdystä akkuinnovaatiosta, joka lupaa tuoda selvästi nykyistä nopeammin latautuvat turvalliset akut markkinoille 3-5 vuodessa. Nyt Adden Technology on saanut yliopistolta lisenssin, jonka avulla tekniikka voidaan kaupallistaa.

  • Suomalaiset asentavat nyt tehokkaampia latureita sähköautoilleen

    Kiinteistöihin asennettavia sähköauton peruslatauslaitteita myytiin vuoden kolmella ensimmäisellä neljänneksellä 21 139 kappaletta, mikä on 37 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Sähköteknisen kaupan liiton (STK) tilasto kertoo, että peruslatauksen suurin teholuokka 22 kW vastaa kasvusta 14 893 laitteellaan.

  • Sähköautokauppa piristyi - Teslan Model Y myydyin

    Syyskuussa Euroopan uusien autojen markkinat kasvoivat toista kuukautta peräkkäin. Rekisteröityjen autojen määrä oli 1 038 481, eli kasvua tuli 7,5 prosenttia. Teslan Model Y nousi ensimmäistä kertaa myydyimmäksi sähköautoksi.

  • Läpimurto sattumalta: vedestä vetyä paljon nykyistä tehokkaammin

    Singaporen kansallisen yliopiston (NUS) tutkijaryhmä on tehnyt upean tieteellisen löydön, joka voi mahdollisesti mullistaa tavan, jolla vesi hajotetaan vetykaasun vapauttamiseksi. Ironista on, että uusi elektrolyysin menetelmä löytyi vahingossa.

  • EU hyväksyi laturidirektiivin lopullisesti - Apple taipuu

    Tammikuussa Euroopan Unioni päätti, että vuoden 2024 alusta C-tyypin USB-liitäntä on pakollinen latausliitäntä suuressa joukossa akkukäyttöisiä kannettavia laitteita. Nyt komissio on hyväksynyt laturistandardin lopullisesti. Älypuhelimissa suurin kysymys on, mitä Apple tekee.

  • Millennium-palkittu uskoo 40 prosentin hyötysuhteen aurinkokennoihin

    Vuoden 2022 Millennium-teknologiapalkinto on myönnetty australialaisen New South Walesin yliopiston professori Martin Greenille PERC-aurinkokennon kehittämisestä. Green uskoo, että aurinkokennoissa on edelleen varaa parantaa hyötysuhdetta. Tällä hetkellä roadmapissa on yli 40 prosentin tehokkuus.

  • ADAS-järjestelmän poweri ei enää paljon tilaa vie

    Autoalan turvallisuutta parannetaan nyt vauhdilla, mikä tarkoittaa entistä integroidumpia järjestelmiä esimerkiksi kuljettajaa avustamaan. ADAS-järjestelmään asennetut anturit ja kamerat ovat yhä kehittyneempiä ja ne vaativat virtalähteeltä suurempia virtoja pienemmässä pakkauskoossa.

  • Eroon latausahdistuksesta: uusi sähköauton akku latautuu 10 minuutissa

    Penn State -yliopiston konetekniikan laitoksella on kehitetty sähköauton akku, joka voidaan ladata täyteen 10 minuutissa. Työtä koskeva artikkeli on julkaistu Nature-lehdessä. Tutkimuksen pääkirjoittaja Chao-Yang Wang sanoo, että tarve pienemmille, nopeammin latautuville akuille on suurempi kuin koskaan. - Akkuja ja kriittisiä raaka-aineita, varsinkaan kotimaassa valmistettuja, ei yksinkertaisesti ole riittävästi vastaamaan odotettua kysyntää.

  • Auton akun voi ladata 12 minuutissa

    Hitaat latausajat ovat suuri este sähköajoneuvojen massakäytölle, ja ongelma on ratkaistava, jotta energian siirtyminen kestävämpään ja vähähiilisempään liikenteeseen voidaan nopeuttaa. Einhovenin yliopiston opiskelijatiimi kehitti ratkaisun, jolla Le Mansiin tähtäävän urheiluauton akku voidaan ladata nollasta 80 prosenttiin vain 12 minuutissa.

  • Kännykän akku täyteen 10 minuutissa

    Amerikkalaisen Navitas Semiconductorin galliumnitridipiirit ovat nopealla tahdilla mullistaneet kannettavan elektroniikan latauksen. Yhtiö käyttää Electronica-messuja kuukauden päästä esittäytyäkseen kunnolla eurooppalaisille asiakkaille.

  • ST aloittaa piikarbidituotannon Sisiliassa jo ensi vuonna

    STMicroelectronics rakentaa integroidun piikarbidi-pohjaisten tehokomponenttien substraattitehtaan Italiaan tukemaan SiC-piirien kasvavaa kysyntää. Tuotannon odotetaan alkavan vuonna 2023. Tehdas on samalla ensimmäinen Euroopassa, jossa valmistetaan 150 millimetrin SiC-epitaksiaalikiekkoja.

  • Miksi Samsungin tehokkaampi laturi ei ole nopeampi?

    Samsungin S22 Ultra-huippupuhelin pääsi taannoin jopa otsikoihin, kun kävi ilmi, ettei laturin vaihtaminen juurikaan nopeuttanut latausprosessia. Tech Insightsin analyysi kertoo, miksi näin on. Syy löytyy Samsungin eri latureille määrittelemät latausalgoritmeista.

  • Uusi turbiini voi mullistaa tuulivoiman

    Maailmassa on nyt valtava kysyntä uusiutuvan energian tuotannolle. Nykyisten tuulivoimaloiden ongelma on se, että ne vievät tilaa, ovat äänekkäitä ja jopa kohtalokkaita linnuille. Amerikkalaisen Aerominen ratkaisu voi mullistaa tuulivoiman, sillä siinä ei ole isoa pyörivää roottoria.

  • Galliumnitridi kutistaa auton muuntimen koon puoleen

    Laajan kaistaeron materiaalit, kuten galliumnitridi, ovat nopealla tahdilla mullistamassa tehoelektroniikkaa kaikilla sektoreilla. Nyt GaN Systems ilmoittaa, että Renesasin uusi autojen 48V/12V kaksisuuntainen DC/DC-muuntimen koko kutistuu puoleen entisestä sen tehotransistorien avulla.

  • Mitä iPhonen lataamisen aikana tapahtuu?

    Tech Insights on julkistanut mielenkiintoisen analyysin siitä, mitä kahden suositun huippupuhelimen lataamisen aikana tapahtuu. Analyysin alla on kaksi hitaasti latautuvaa puhelinta, Samsungin S22 Ultra ja iPhone 13 Pro Max. Tässä keskitytään iPhonen latausprosessiin, koska aihe on ajankohtainen EU:n tuoreen latausporttilain myötä.

  • Euroopassa halutaan Tesloja ja se on iso ongelma

    Jotta liikenne voisi sähköistyä laajamittaisesti, pitäisi markkinoille tulla myös edullisempia automalleja. Tämä ei näytä nyt toteutuvan. JATO Dynamicsin uuden raportin mukaan sähköauton keskihinta Euroopassa on vain kallistunut viimeisen vuoden aikana ja on nyt 55 821 euroa. 

  • NASAn mullistava akku matkalla sähköautoihin

    Litiumakuille etsitään nyt kuumeisesti korvaajaa, jotta erilaisten laitteiden sähköistäminen onnistuisi. Yksi etsijöistä on NASA, joka on kehittänyt kiinteän elektrolyytin akkuja SABERS-projektissa (Solid-state Architecture Batteries for Enhanced Rechargeability and Safety ). Siinä tulokset ovat erittäin lupaavia.

  • Syyskuun luetuin: litium ei riitä sähköautoihin

    Sähköautoilu kiinnostaa nyt kaikkia, vaikka maailman autoista akkuviralla kulkee vain puolisen prosenttia. Jotta loput hieman yli 1,4 miljardista ajoneuvosta saadaan vaihdettua sähköisiin, tarvitaan uusia teknisiä ratkaisuja, todennäköisesti kokonaan uusi akkukemia. Syyskuun uetuimmassa jutussa kerroimme, että litium ei tule riittämään.

Sivu 34 / 64

  • ...
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • ...
  • 36
  • 37
  • 38
ETNdigi 1/2025 is out
2025  # mobox för wallpaper
TMSNet  advertisement

© Elektroniikkalehti

 
 

TECHNICAL ARTICLES

Onko muisti GenAI:n pullonkaula?

ETN - Technical articleKun suurteholaskennan (HPC) työkuormat monimutkaistuvat, generatiivinen tekoäly sulautuu yhä tiiviimmin moderneihin järjestelmiin ja lisää kehittyneiden muistiratkaisujen tarvetta. Vastatakseen näihin muuttuviin vaatimuksiin ala kehittää uuden sukupolven muistiarkkitehtuureja, jotka maksimoivat kaistanleveyden, minimoivat latenssin ja parantavat energiatehokkuutta.

Lue lisää...

OPINION

Commodore 64 Ultimate on täydellistä nostalgiaa – ja täysin tarpeeton

Commodore 64 Ultimate on ehkä täydellisin nostalgialevyke, jonka 2020-luvun retrobuumi on meille toistaiseksi tarjonnut. Se näyttää Commodorelta, kuulostaa Commodorelta ja toimii Commodorena – koska se pitkälti on Commodore. Uusi laite perustuu AMD Xilinx Artix-7 -FPGA:han, joka jäljentää alkuperäisen emolevyn logiikan piiritasolla. Mutta mitä enemmän speksejä selaa, sitä selvemmin nousee esiin yksi kysymys: miksi kukaan tarvitsee tätä?

Lue lisää...

LATEST NEWS

  • Valmis algoritmi ihmisten tunnistamiseen tulee anturin mukana
  • Nokia varoittaa: kyberuhkiin reagoiminen ei enää riitä
  • Microchipin uusi piiri toimii älykkäänä virran vahtikoirana
  • Sähkömittareista tuttu radio laajenee uusille alueille
  • Tekoälyrobotteja nopeasti Linuxilla

NEW PRODUCTS

  • Lataa laitteet auringon- tai sisävalosta
  • DigiKeyn uutuus: nyt voit konfiguroida teholähteen vapaasti verkossa
  • PCIe5-tallennusta datakeskuksiin pienellä virralla
  • Kilowatti tehoa irti USB-tikun kokoisesta muuntimesta
  • Älykäs sulake tekee sähköautoista turvallisempia
 
 
feed-image

Section Tapet