logotypen
 
 

IN FOCUS

Suojaa datasi kunnolla

SSD-levyt tarjoavat luontaisesti korkean luotettavuuden kaikentyyppisiin sovelluksiin, aina aloitustason kuluttajalaitteista kriittisiin järjestelmiin. Asianmukaiset tietosuojamekanismit voivat maksimoida levyn käyttöiän toteuttamalla ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä tarpeen mukaan, kertoo Silicon Motion artikkelissaan.

Lue lisää...
" "

POWER

  • Superkonkkia 3000 faradiin asti

    Viime vuosina superkondensaattoreiden kysyntä on kasvanut. Niitä käytetään esimerkiksi autoteollisuudessa sekä IoT-tyyppisissä laitteissa – ne ovat tarkoitettu energian talteenotto- sekä jännitteensyöttöpiireihin, joissa ei ole mahdollista käyttää tavanomaisia akkuja.

  • Suomessa kehitetty langaton lataus toimii myös liikkeessä

    Langaton lataus valtaa koko ajan uusia markkinoita ja sen tehoa kasvatetaan vauhdilla. Tähän asti tekniikassa on ollut rajoituksensa. Olemassa olevat järjestelmät eivät voi ladata laitteita, jotka ovat kaukana latauspisteestä. Ladattavan laitteen pitää olla myös oikeassa asennossa suhteessa lähettimeen. Aalto-yliopistossa on kehitetty tekniikka, joka ratkaisee nämä ongelmat.

  • Tehokasta muunnosta monikennoisille akuille

    Jos laite saa käyttövirtansa monikennoisesta akusta, siinä vaaditaan kaksivaiheista tehonmuunnosta. Perinteinen etupään muuntimen käyttö on tehotonta ja lyhentää akunkäyttöikää. Analog Devicesin uusi buck-tyyppinen MAX77540-muunninpiiri korjaa ongelman.

  • Akulle jopa 40 prosenttia lisää käyttöikää

    Saksalainen InnovationLab on kehittänyt uudenlaisen akunhallintaratkaisu, jolle se on antanut nimeksi BaMoS. Tekniikan avulla mahdollista pidentää sähköauton akuston käyttöikää jopa 40 prosenttia.

  • Pieni antenni kerää energian kaikilta kännykkätaajuuksilta

    Moni anturilaite tai mittari on hankalassa paikassa, jossa ei haluttaisi käydä edes paristoa vaihtamassa. Yksi ratkaisu voisi olla laitteen toiminnan varmistaminen ympäristöstä kerättävällä RF-energialla, jos siihen olisi tarjolla riittävän tehokas antenni. Nyt sellainen on.

  • Maailman tarkin anturi virran mittaamiseen

    Sveitsiläinen LEM on esitellyt uuden virranmittausanturin. IN 200 -uutuus tarjoaa ennätyksellisen tarkkaa suorituskykyä. Se soveltuu erinomaisesti vaativiin sovelluksiin, kuten erittäin tarkkoihin mittaus- ja testauslaitteisiin, joita käytetään analysoimaan hybridiajoneuvoihin ja sähköautoihin asennettujen inverttereiden hyötysuhdetta.

  • Uusi akusto lisää 100 kilometriä Teslan kantamaan

    Teslalle luvataan tällä hetkellä parhaimmillaan 650 kilometrin kantamaa yhdellä latauksella. Uusimpien raporttien mukaan Panasonic valmistaa Teslalle ensi vuonna akkuja, joilla ajomatka pitenee viidenneksellä eli 750 kilometriin yhdellä latauksella.

  • Litium-ilma-akku puristaa tehon pieneen tilaan

    Litium-ilma-akuista on odotettu lisää toiminta-aikaa moneen sovellukseen tekniikan ylivertaisen energiatiheyden ansiosta. Nyt japanilaistutkijat ovat kehittäneet toimivan proton, jonka energiatiheys on selvästi parempi kuin nykyakuissa.

  • ROHM tuo langattoman latauksen pienempiin laitteisiin

    ROHM on kehittänyt kaksi kompaktia langatonta latausmoduulia, joissa on integroitu antennikortti: Lähetinosa BP3621 ja BP3622-vastaanotin mahdollistavat langattoman lataamisen lisäämisen pienempiin laitteisiin, kuten älytunnisteisiin, -kortteihin tai PC-oheislaitteisiin.

  • Uusi ennätys orgaanisissa aurinkokennoissa

    Perinteisissä piihin perustuvissa aurinkokennoissa on parhaimmillaan päästy 26,7 prosentin hyötysuhteeseen auringonvalon konversiossa sähköenergiaksi. Nyt Singaporen kansallisen yliopiston (NUS) tutkijat ovat tehneet ison hyppäyksen eteenpäin perovskiittipohjaisten orgaanisten kennojen suorituskyvyssä.

  • Kiinteän akun suurin ongelma ratkaistu?

    Täysin kiinteän olomuodon litiumakuista on tullut akkututkimuksen kuumin aihe, koska perinteiset litiumioniakut eivät enää täytä esimerkiksi sähköajoneuvojen vaatimuksia. Nyt japanilaistutkijat ovat onnistuneet ratkaisemaan kiinteän elektrolyytin akkujen kaupallisen läpimurron tiellä olevan suurimman ongelman. Sähköautoissa tarvitaan suurta energiatiheyttä, nopeaa latausta ja pitkää elinkaarta. Kiinteän elektrolyytin akut täyttävät nämä vaatimukset, ja ovat lisäksi turvallisempia ja kätevämpiä, koska ne voidaan ladata lyhyessä ajassa.

  • Oulussa kehitetään mullistavaa virtalähdettä älykelloille

    Oulun yliopistossa kehitetään uudenlaisia materiaaleja, joilla voitaisiin kerätä energiaa ympäristöstä eri tavoin vaikkapa älykellon lataamiseen. Tutkija Yang Bai on nyt saanut Euroopan tutkimusneuvostolta puolitoista miljoonaa euroa, jonka turvin voidaan rakentaa prototyyppi uudesta materiaalista.

  • Vaasaan tulossa anodimateriaalien tehdas

    Ruotsalaistaustainen Beowulf kertoo, että sen kokonaan omistama suomalainen tytäryhtiö Grafintec ja intialainen Epsilon Advanced Materials ovat allekirjoitti Vaasan kaupungin kanssa aiesopimuksen anodimateriaalien tuotantolaitoksen perustamisesta GigaVaasan alueelle. Tehdas on tulossa Freyr Batteryn suunnitellun akkukennojen kehityslaitoksen lähelle.

  • Sähköautojen akkupalot ovat erittäin harvinaisia

    Sähköautopalo ei juuri eroa tavallisesta autopalosta, ellei auton ajoakku osallistu palotapahtumaan. Mikäli palo saa alkunsa ajoakusta tai leviää siihen, sammuttamiseen tarvitaan runsaasti vettä ja akku voi syttyä sammuttamisen jälkeen vielä uudelleen. Onneksi sähköautojen akkupalot ovat olleet erittäin harvinaisia Suomessa.

  • Vuoden luetuimmat: Nokian viipalointi nousi kärkeen

    ETN on julkaissut vuoden 2021 aikana reilusti yli 1400 elektroniikan ja muun huipputekniikan uutista. Joukkoon sopii yli 30 asiantuntijoiden kirjoittamaa teknistä artikkelia. Mutta mikä jutuistamme on ollut vuoden luetuin? Kovin yllättävää ei ole se, että aihe liittyy 5G-verkkoihin ja mobiilitekniikkaan.

  • Kolme neljästä uudesta autosta edelleen polttomoottorisia

    Euroopan liikenne sähköistyy, mutta vauhti on edelleen hidas. Marraskuussa 26 prosenttia Euroopan rekisteröidyistä uusista autoista oli ladattavia, joko hybridi- tai täyssähköautoja. JATO Dynamicsin tilastojen mukaan marraskuussa rekisteröitiin uusia ajoneuvoja vähemmän kuin kertaakaan kolmeen vuosikymmeneen.

  • Epäselvyyksiä sähköalan standardien tulkinnassa? Kysy Sähköturvallisuuden suositusryhmältä

    1990-luvulla sähköalalla siirryttiin kansallisista sähköturvallisuusmääräyksistä standardien soveltamiseen sähkölaitteistojen rakentamisessa. Nykyään pienjännitesähkölaitteistot on suunniteltava ja rakennettava SFS 6000 -standardin mukaan. SFS 6000 puolestaan perustuu kansainväliseen IEC 60364 -standardiin. Sähkö-turvallisuuden osalta noudatetaan standardia SFS 6002, joka pohjautuu eurooppalaiseen EN 50110 -standardiin. Noudatettavat standardit on listattu Tukesin luettelossa S10.

  • Kännyköistä tuttu huippunopea laturitekniikka tulee läppäreihin

    GaN eli galliumnitridi on seuraavan sukupolven tehokomponenttien tekniikka, joka toimii jopa 20 kertaa nopeammin kuin vanha piipohjaiset laturit ja mahdollistaa jopa 3 kertaa suuremman lataustehon 40 prosenttia pienemmällä tehonkulutuksella ja puolta pienemmässä koossa. Nyt tämä älypuhelimiin ensin tullut tekniikka on laajenemassa kannettaviin tietokoneisiin ja jopa datakeskusten palvelimiin.

  • 40 prosenttia pienempiä latureita

    Tavallisen matkapuhelimen laturin kokoa voidaan pienentää jopa 40 prosenttia käytettäessä GaN-komponentteja tai se voidaan suunnitella tuottamaan enemmän tehoa samassa koossa. GaN-latureista on tulossa miljardien laitteiden suosituin laturitekniikka, joten ei ihme, että myös eurooppalainen puolijohdejätti STMicroelectronics on innostunut niistä.

  • Vahva tunnistus langattomalle lataukselle autoissa

    Infineon Technologies on kehittänyt turvaratkaisun mobiililaitteiden langattomaan lataukseen autoissa. OPTIGA Trust Charge automotive on Wireless Power Consortiumin Qi-standardin version 1.3 mukainen eli se tukee vahvaa kryptografista todennusta langattomalle lataukselle 15 watin tehoon saakka.

Rekoistakin pitää tulla hiilivapaita

Maantiekuljetukset ovat elintärkeitä talouselämälle. Kuorma-autoilla kuljetetaan ruokaa, tarvikkeita, materiaaleja ja monia muita tavaroita mihin tahansa paikkaan. Vaikka keskiraskaiden ja raskaiden kuorma-autojen osuus maailman ajoneuvoista on vain neljä prosenttia, niiden osuus tieliikenteen hiilidioksidipäästöistä on 40 prosenttia, tehden niistä kasvihuonekaasupäästöjen päälähteen, joka on otettava huomioon pyrittäessä kohti hiilivapautta.

Lue lisää...

Kovaa käyttöä kestävät koneet voi ostaa palveluna

Kenttätyö vaatii kovia koneita – ja nyt ne saa palveluna. Panasonicin uusi Toughbook Mobile-IT As-A-Service (MaaS) -ratkaisu mullistaa tavan, jolla liikkuvaa työtä tukevat laitteet ja IT-palvelut hankitaan ja hallitaan. Ei enää isoja kertahankintoja, pitkiä IT-projekteja tai laitteiden elinkaaren miettimistä – nyt saat kaiken tarvittavan helposti ja kuukausimaksulla.

Lue lisää...

 

Tule tapaamaan meitä tulevissa tapahtumissamme.
R&S-seminaareihin saat kutsukirjeet ja uutiskirjeet suoraan sähköpostiisi, kun rekisteröidyt sivuillamme.
 
R&S -seminaari: 6G
Oulussa 13.5.2025 (rekisteröidy)
Espoossa 14.5.2025 (rekisteröidy)
 
R&S -seminaari: Calibration
Tampereella 22.5.2025 (rekisteröidy)
 
R&S -seminaari: Aerospace & Defence Testing
Tampereella 5.6.2025. Tiedustelut asiakaspalvelu@rohde-schwarz.com
 

 

LATEST NEWS

NEW PRODUCTS

 
 
tag