Sähköautot muodostavat yhä suuremman osan Suomessakin myytävistä uusista ajoneuvoista, mutta moni aprikoi edelleen latauksen kanssa. Kuinka käy, jos haluaa ajaa pidemmälle kuten esimerkiksi Pohjois-Suomeen. Uusi elektrolyyttimateriaali lupaa ratkaista ongelman kertaheitolla.
Kun akku toimii tai latautuu, ionit liikkuvat elektrodien välillä elektrolyytiksi kutsutun väliaineen kautta. Oak Ridgen tutkija Zhijia Du johti tiimiä, joka kehitti uusia litiumsuoloja ja karbonaattiliuottimia muodostamaan elektrolyytin, joka ylläpitää parempaa ionivirtausta ajan mittaan.
Uusi materiaali toimii hyvin, kun suuri virta lämmittää akun äärimmäisen nopean latauksen aikana. Projektikumppanit testasivat ORNL:n Battery Manufacturing Facilityssä valmistettuja akkupussikennoja todistaakseen akun turvallisuuden ja latausominaisuudet.
Tutkijat eivät kertoneet testeissä käytettyjä lataustehoja. Peukalosääntönä voi sanoa, että esimerkiksi 300 kilowatin teholla 50 kilowattitunnin akuston täyttää noin 10 minuutissa. Oak Ridgen tekniikassa elektrolyyttiä on siis testattu todella kovilla tehoilla.
Kuva: AdobeStock