Perinteisesti lentokoneet ovat käyttäneet hydraulisia toimilaitteita ensisijaisen ja toissijaisen lennonohjauksen, laskutelineen, jarrujärjestelmien ja jäänpoistojärjestelmien ohjaamiseen. Ilmailu- ja avaruusalan sähköistäminen ohjaa siirtymistä hydraulisista toimilaitteista tehoelektroniikkakäyttöihin painon, monimutkaisuuden ja huoltotarpeiden vähentämiseksi ja luotettavuuden parantamiseksi.
Windows 10 on monella tapaa ongelmallinen käyttöjärjestelmä, sillä paisuva koodipohja syö yhä enemmän laitteiden muistia. Siksi Microsoft onkin kehittänyt alustasta kevyemmän version. Se on nimeltään Windows 10 Lean.
Useamman järjestön sponsoroima jokavuotinen IoT Survey on taas laittanut IoT-tekniikan suosituimmuusjärjestykseen. IoT-laitteiden käyttöjärjestelmänä Linux on aivan omassa luokassaan.
Työntekijöiden talon ulkopuolelta tuomat muistitikut, -kortit ja ulkoiset tallennusvälineet ovat yksi suurimpia tietoturvariskejä yrityksen verkoissa. IBM on nyt päättänyt kieltää kaikkien näiden ulkoisten tallennusvälineiden käytön työntekijöiltään.
Kotimainen F-Secure esitteli noin vuosi sitten wifi-verkkojen Sense-reitittimen, joka suojaa kaikki laitteet kodin langattomassa verkossa. Nyt FSecure tuo Sense-tekniikan ohjelmistoversiona operaattorien ja reitittimien valmistajien saataville. Yhtiö kutsuu ratkaisuaan nimellä Connected Home Security.
Alumiini on yksi vaihtoehdoista, joita tutkijat ovat selvittäneet akkujen materiaaliksi. Koska alumiiniakkujen elektrolyyttineste on erittäin aggressiivinen ja korrosioi ruostumatonta terästä ja jopa kultaa ja platinaa, tutkijat etsivät korroosionkestäviä materiaaleja näiden akkujen johtaville osille. Nyt tutkijat ovat löytäneet etsimänsä titaaninitridistä, keraamisesta materiaalista, jolla on riittävän suuri johtokyky.
Teollisen internetin (IoT, Internet of Things) laitteita kodinkoneista lääkintälaitteisiin ja autoihin on tulossa markkinoille kaiken aikaa. Pysyäkseen mukana uusia innovaatioita esittelevien kilpailijoiden vauhdissa alan valmistajien on kyettävä joustavasti soveltamaan ja integroimaan uusia teknologioita.
Kolme vuotta sitten Cadencen CDNLive-tapahtumassa nousi esiin ajatus opiskelijoille järjestettävästä MEMS-suunnittelukilpailusta. Nyt Global MEMS Design Contest -kilpailun on saatu päätökseen ja tulokset osoittavat, että opiskelijat kyllä keksivät tekniikalle monenlaista käyttöä, kun siihen suodaan mahdollisuus.
Anritsu on tuonut uuden firmware-päivityksen pienikokoiseen Netowrk Master Pro MT1000A -verkkotesteriinsä. Päivityksen myötä laitteesta tulee markkinoiden pienin 5G-verkkojen testeri 100 gigabitin eCPRI-tuen myötä.
Eurooppalaiset komponenttien jakeluyritykset myivät tammi-maaliskuussa komponentteja 2,28 miljardilla eurolla. Lukema on DMASS:n noteerausten ennätys ja 6,9 prosenttia suurempi kuin vuotta aikaisemmin.
Tamperelainen Wirepas on saanut kansainvälistäkin omalla IoT-verkkojen Mesh-protokollallaan. Nyt Wirepas tuo esimerkiksi älyvalaistukseen ja muihin IoT-laitteisiin oman Mesh-protokollansa ja Bluetoothin Silicon Labsin Gecko-piireillä.
Ajoneuvojen hiilidioksidipäästöjä voidaan rajoittaa tehokkaasti hyödyntämällä moottorin sammutus-käynnistysautomatiikkaa. Se tuo kuitenkin uusia haasteita auton elektroniikkajärjestelmän suunnitteluun. Buck-boost-tyyppinen tehonhallintapiiri tarjoaa toimivan ratkaisun.
Robottiautojen testaus laajenee koko ajan ja onpa niillä ajauduttu jo kuolonkolareihinkin, mutta millaisia vikoja niissä on tähän asti ilmennyt? Kalifornian liikenneviranomainen DMW on laatinut listan eri robottiautoista löytyneistä vioista.
Missään kehitys ei ole niin selvää kuin autoissa: elektroniikan osuus kasvaa koko ajan. Ja autoissa moni piiri ohjaa jopa ihmishenkiä suojelevia järjestelmiä, jotka eivät saa pettää. Cadence Design Systems on nyt esitellyt ensimmäiset työkalut, joilla analogiapiirien luotettavuutta voidaan parantaa.
CDNLive, München – Arizonassa tapahtunut Über-auton kuolonkolari olisi voitu välttää, sano Saksan tekoälyn tutkimuskeskuksen eli DFKI:n johtaja Philipp Slusallek. Uusimpien tietojen mukaan Über-auto havaitsi tietä pimeässä ylittäneen naisen, mutta auton tekoäly luokitteli sen ”vääräksi positiiviseksi”. - Meidän pitää pystyä validoimaan AI-järjestelmä niin, ettei se tee tällaisia virhepäätelmiä. Meillä DKFI:ssä tavoite on kehittää tietokoneita, joilla on silmät, korvat ja maalaisjärki, Slusallek määritteli.
CDNLive, München – Data korvaa öljyn uuden maailman tärkeimpänä valuuttana. Tämä näkyy tällä hetkellä selkeimmin autoissa, sillä useissa premiun-luokan uusissa malleissa on jo nyt toistasataa mikropiiriä. – Pian autoissa voi olla jopa tuhat prosessoria, visioi EDA-taloa Cadence Design Systemsin verifiointituotteiden ryhmästä vastaava johtaja Paul Cunningham yhtiön kehittäjätapaamisessa tänään.
Autoteollisuuden järjestelmissä edellytetään välitöntä käynnistystä. Tämän takia tulevaisuuden ajoneuvoissa ja lopulta robottiautoissa vaaditaan nykyistä nopeampia muistiratkaisuja. Niitä kehittää KIOXIA.
Milloin taantuma loppuu? Milloin markkinat piristyvät? ETN puhui Mouser Electronicsin EMEA-alueen markkinoinnin johtajan, Graham Maggsin kanssa. Maggsin mietteet löytyvät pian ilmestyvästä ETNdigi-erikoislehdestä.
Tule tapaamaan meitä tulevissa tapahtumissamme. R&S-seminaareihin saat kutsukirjeet ja uutiskirjeet suoraan sähköpostiisi, kun rekisteröidyt sivuillamme.
R&S-seminaari ‘Tools for Signal Integrity using modern oscilloscopes’ Vantaa 20.11.2024 / Ilmoittaudu mukaan täällä Oulu 21.11.2024 / Ilmoittaudu mukaan täällä
Tapahtuma: Nordic Test Forum Helsinki 26. - 27.11.2024, Helsinki Lisätietojatäällä