Perinteisesti lentokoneet ovat käyttäneet hydraulisia toimilaitteita ensisijaisen ja toissijaisen lennonohjauksen, laskutelineen, jarrujärjestelmien ja jäänpoistojärjestelmien ohjaamiseen. Ilmailu- ja avaruusalan sähköistäminen ohjaa siirtymistä hydraulisista toimilaitteista tehoelektroniikkakäyttöihin painon, monimutkaisuuden ja huoltotarpeiden vähentämiseksi ja luotettavuuden parantamiseksi.
Raspberry Pi -kortteja on myyty arvioiden mukaan jo 40 miljoonaa kappaletta, joten suosittu kortti löytyy monen rakentelijan pöydältä. Tähän asti kortin on voinut ottaa käyttöön oletustiliasetuksilla. Nyt Raspberry Pi -käyttöjärjestelmä ei enää salli tätä. Ratkaisu parantaa kortin tietoturvaa.
Bittium täydentää taktisen tiedonsiirron tuotevalikoimaansa Bittium Tough VoIP Field Phone 2 -kenttäpuhelimella. Field Phone 2 on uuden sukupolven VoIP-puhelin, joka mahdollistaa luotettavan viestinnän vaativissa käyttöympäristöissä.
Norjalainen TouchNetix on julkistanut uuden sukupolven kapasitiivisen kosketusohjaimen, jonka avulla voidaan tuoda 3D-eleet auton järjestelmien ohjaamiseen. Kilpaileviin ohjaimiin verrattuna uusi aXiom-piiri tarjoaa yli sata kertaa paremman signaali-kohinasuhteen.
COM-HPC on viime vuonna hyväksytty korttimoduulien standardi, joka käytännössä tuo palvelintason suorituskyvyn laitteisiin verkon reunalle. Standardia laatimassa ollut congatec on nyt esitellyt kortteja, joissa parhaimmillaan saadaan jopa 20 ytimen Intel Xeon -teho älykkäiden tehtaiden 5G-yhteyksiin.
Näyttö on selvästi eniten virtaa älypuhelimessa kuluttava komponentti. Tämä korostuu nyt, kun ruutujen virkistystaajuus yltää jo 120 hertsiin ja jopa sen yli. Valmistajat tekevätkin kaikkensa valaistakseen pikselit niin harvoin kuin mahdollista. Apua voi saada myös älykkäästä tehonhallinnasta.
Toyota on kertonut julkisesti aikovansa rakentaa tulevat autonomiset robottiautonsa vain kameroiden varaan. Näin japanilaisvalmistaja liittyy Teslan Elon Muskin seuraan, joka on julkisesti halveksinut kaikkia kalliimpiin antureiden kuten tutkiin ja lidareihin luottavia valmistajia.
Sähköautojen ja erityisesti niiden akkujen ratkaisut kiinnostavat lukijoita. ETN:n maaliskuun luetuin juttu käsitteli japanilaistutkijoiden kehittämää ratkaisua litiumakun kiinteäksi elektrolyytiksi. Tästä on tullut yksi akkututkimuksen kuumimpia aiheita, koska perinteiset litiumioniakut eivät enää täytä esimerkiksi sähköajoneuvojen vaatimuksia. Sähköautoissa tarvitaan suurta energiatiheyttä, nopeaa latausta ja pitkää elinkaarta. Kiinteän elektrolyytin akut täyttävät nämä vaatimukset, ja ovat lisäksi turvallisempia ja kätevämpiä, koska ne voidaan ladata lyhyessä ajassa.
Saksalainen SEGGER tunnetaan laadukkaista sulautettujen sovellusten mikro-ohjainten työkauistaan. Nyt yritys on tuonut Arm-pohjaisten suunnittelujen Embedded Studioonsa tuen reaaliaikaiselle muistinhallinnalle.
HomeGrid Forum on järjestö, joka sertifioi datan siirtoon sähköverkossa käytettyjä G.hn-laitteita. Nyt järjstö kertoo sertifioineensa ensimmäisen teollisuuden IoT-sovelluksiin tarkoitetun sulautetun G.hn-moduulin. Moduulista vastaa saksalainen Teleconnect. GHN.SOM.PLC-moduuli on tehokas, pienikokoinen moduuli, oka voidaan asentaa yrityksen verkkoon jälkiasennuksena. Sen avulla voidaan toteuttaa MIMO-pohjainen teollisuuden G.hn-verkko sähkölinjoja pitkin.
Vuosi sitten sertifioitu Wi-Fi 6E -tekniikka on suunniteltu käyttämään 6 gigahertsin taajuutta yhdessä nykyisten 2,4:n ja 5 gigahertsin taajuuksien kanssa. Renesas aikoo hyödyntää uutta, nopeampaa wifiä teollisuuden piirisarjoissaan.
Jos halutaan seurata vaikkapa dronen lentokorkeutta tai reitin korkeuseroja kuntoilussa, helpointa se on ilmanpainetta mittaamalla. Bosch Sensortech on nyt esitellyt anturin, joka mittaa ilmanpainetta 7,6 mikro-g:n tarkkuudella. Tämä vastaa tuhannesosaa hyttysen painosta. BMP581-anturi pystyy näin havaitsemaan vain muutaman sentin muutokset korkeudessa. Anturin virrankulutus on lisäksi äärimmäisen alhainen, joten se sopii käytettäväksi kaikissa puettavissa laitteissa, kuulokkeissa tai IoT-laitteissa.
Yksinkertaisen ratkaisun avulla Stanfordin yliopiston tutkijat ovat kehittineet korkeataajuisen, vähän tehoa käyttävän, kompaktin optisen laitteen, jonka avulla käytännössä mikä tahansa digitaalikamera voi havaita syvyyden. Tekniikka tuo siis 3D-kuvaamisen esimerkiksi älypuhelimeen.
Koronapandemia on tuonut monenlaisia ongelmia elektroniikan komponenttien tuotantoon. Nyt toimituspula näyttää monilla sektoreilla hieman hellittävän. Englantilainen ASIC-suunnittelutalo Sondrel kuitenkin varoittaa uudesta, vakavasta uhkasta.
Digitaalinen kynä eli stylus-kynä on kätevä työkalu mobiililaitteiden ja läppäreiden kanssa, mutta sen käyttömahdollisuudet ovat edelleen aika rajatut. Wacom, STMicroelectronics ja CEVA tekevät yhteistyötä parantaakseen kynää esimerkiksi tunnistamaan 3D-eleitä.
NXP Semiconductors on lanseerannut ensimmäiset parannellut algoritminsa uuteen autotutkien kehitysalustaansa (Premium Radar SDK). Niiden avulla kehittäjät voivat parantaa tutkajärjestelmän suorituskykyä NXP:n uusinta S32R4x-tutkaprosessoriperhettä käyttäessään.
Autoteollisuuden järjestelmissä edellytetään välitöntä käynnistystä. Tämän takia tulevaisuuden ajoneuvoissa ja lopulta robottiautoissa vaaditaan nykyistä nopeampia muistiratkaisuja. Niitä kehittää KIOXIA.
Pilvisiirtymien tahti on hidastunut, ja monet yritykset ovat jo saavuttaneet pilvestä saatavan kilpailuedun. Miten tämä vaikuttaa IT-palvelukumppaneiden rooliin ja prioriteetteihin tulevaisuudessa? TCS:n yritysarkkitehti Jukka-Pekka Ahonen kertoo omista näkemyksistään.
Tule tapaamaan meitä tulevissa tapahtumissamme. R&S-seminaareihin saat kutsukirjeet ja uutiskirjeet suoraan sähköpostiisi, kun rekisteröidyt sivuillamme.
R&S-seminaari ‘Tools for Signal Integrity using modern oscilloscopes’ Vantaa 20.11.2024 / Ilmoittaudu mukaan täällä Oulu 21.11.2024 / Ilmoittaudu mukaan täällä
Tapahtuma: Nordic Test Forum Helsinki 26. - 27.11.2024, Helsinki Lisätietojatäällä