Ajoneuvot ovat vihamielisiä ympäristöjä elektroniikalle. Niiltä vaaditaan erehtymätöntä toimintaa kaikissa oloissa. Turvallisuutta ja luotettavuutta voidaan parantaa staattisella analyysillä, jolla pyritään saamaan kuriin säteilyn aiheuttamia virhetoimintoja.
Mentor Graphicsin artikkelissa kuvataan automatisoitu, systemaattinen lähestymistapa potentiaalisten SEU-vikojen (single event upset) tunnistamiseen rakenteellisen ja staattisen analyysin avulla.
ISO 26262 on uusin turvallisuusstandardi, joka ohjaa autojärjestelmään asennettavan elektroniikan edellyttämiä turvallisuustoimia ja työtuotteita. Se edellyttää, että malli on suojattu sellaisten säteilypohjaisten tapahtumien vaikutuksilta, jotka voivat rikkoa turvallisuustavoitetta.
Autoteollisuudessa säteilypohjaiset tapahtumat kuuluvat satunnaisiin laitevikoihin, joita ei voida ennakoida ajoneuvon koko käyttöiän ajan.
Artikkeli löytyy uudesta ETNdigi-lehdestä (s. 32 alkaen).