Yhä useampi maailmalla ostettu tablettitietokone on pienen, tuntemattoman merkin valmistaja. Apple, Samsung ja muut isot brändit menettävät hiljalleen asemiaan, selviää Displaysearchin viime vuoden tilastoista.
Viime vuonna suurille tablettivalmistajille toimitettiin 168,5 miljoonaa näyttöpaneelia. Se oli 54 prosenttia markkinoista. Pienille, yleensä aasialaisille ja erityisesti kiinalaisille valmistajille matkasi 145,7 miljoonaa näyttöä.
Toimitusten jakautumisesta näkyy, että isot näyttövalmistajat myyvät paneelinsa pääasiassa Applen ja Samsungin kaltaisille nimille. Esimerkiksi 68 prosenttia Applen iPadien näytöistä tule korealaiselta LG Displaylta. Samsung on iso näyttötoimittaja yhtiön oman Tab-laitteen myötä.
Kiinalainen BOE Technology Group on yksi tablettinäyttöjen uusista menestyjistä. Yhtiö myi viime vuonna 23 prosenttia kaikista tablettien näytöistä. Pienten tablettimerkkien näytöistä BOE toimitti 44 prosenttia.