Tablettien maailmanlaajuinen kysyntä on kaukana siitä, missä se oli muutama vuosi sitten. Vuoden ensimmäisellä puoliskolla kokonaistoimitukset kasvoivat vaatimattomat 3 prosenttia. Tabletteja myytiin tammi-kesäkuussa 65,2 miljoonaa kappaletta.
AltIndex.comin keräämän datan mukaan esittämien tietojen mukaan tablettien toimitukset kasvoivat vuoden ensimmäisellä puoliskolla 2 miljoonalla. Silti markkina on edelleen 20 prosenttia pienempi kuin vuonna 2021. Taantuma on iskenyt jopa suurimpiin toimijoihin, kuten Appleen, Samsungiin ja Amazoniin.
Kun tablettien myynti putosi maailmanlaajuisesti, alan liikevaihto putosi lähes 5 miljardilla dollarilla vain kahdessa vuodessa. Vuonna 2021 tabletteja myytiin lähes 60 miljardilla dollarilla.
Vaikka muut tablettien valmistajat ovat jatkuvasti lisänneet toimituksiaan, Applella on edelleen leijonan osuus maailmanlaajuisesta tablettien myynnistä. IDC:n mukaan teknologiajätti toimitti 22,2 miljoonaa iPadia vuoden 2024 ensimmäisellä puoliskolla, mikä on 900 000 enemmän kuin viime vuoden vastaavana aikana. Yhtiö säilytti markkinajohtajan asemansa.
Applen suurin kilpailija on Samsung, joka myi tammi-kesäkuun aikana 13,6 miljoonaa tablettia. Määrä kasvoi edellisvuodesta 700 000 laitteella. Lenovo ja Xiaomi tulivat seuraavina 4,6 miljoonalla ja 3,8 miljoonalla myydyllä laitteella.
Vaikka markkina kasvoi ensimmäisen vuosipuoliskon aikana 3 prosenttia, koko vuoden markkinaennusteet ovat edelleen pessimistisiä. Statista Market Insightsin mukaan tablettien maailmanlaajuiset myyntituotot laskevat vielä 53,7 miljardiin dollariin tänä vuonna, eli 2,3 prosenttia viimevuotista pienemmäksi. Koko tämän vuoden myyntimäärä jää 175,8 miljoonaan kappaleeseen, mikä olisi 12 miljoonaa laitetta vähemmän kuin vuonna 2021.
Lue lisää täällä.