Ruotsalainen Powercell esitteli Hannoverin teollisuusmessuilla uuden polven polttokennon. Autoteollisuuteen tarkoitettu polttokenno tuottaa 25 kilowatin tehon. Yhtiön ensimmäinen polven kennoon verrattuna teho kasvoi viisinkertaiseksi.
S2-kennon hiilidioksidi- ja muut päästöt ovat lisätehosta huolimatta samalla tasolla kuin S1-kennossa. Yhtiön mukaan toisen polven tekniikan kehitys on kestänyt kolme vuotta.
S2 perustuu entiseen tapaan PEM-rakenteeseen eli polymeerielektrolyyttikalvoon. PEM on polttokennojen käytetyin tekniikka, sillä se on luotettava ja vapauttaa dynaamisen luonteensa takia täyden tehon muutamasa sekunnissa.
S2-kennoa voidaan hyödyntää esimerkiksi start-stop -automatiikassa. Kennon ominaisuuksia ansiosta sähköautossa tarvitaan vähemmän puskuriakustoja.
Powercell on kehittänyt ajoneuvojen ja myös kulutuselektroniikan polttokennoja jo yli 10 vuoden ajan. Alunperin yritys on Volvon spinnoff.