Kiinassa myytiin vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 98,8 miljoonaa älypuhelinta. Määrä on 4,3 prosenttia pienempi kuin vuotta aikaisemmin. IDC-tutkimuslaitos ennustaa jo, että Kiinan markkina on kyllästynyt. Automaattisen kasvun aika on ohi.
Kiinan älypuhelinmarkkinat kasvoivat kuusi edellistä vuotta putkeen. Käytännössä voi sanoa, että niin kauan kuin kiinalaisilla on olut mahdollisuus ostaa älypuhelimia, kansa on halunnut niitä enemmän ja enemmän.
IDC:n mukaan Kiinan markkinaa pitääkin nyt ajatella länsimaiden ja Japanin tapaan. Lähes kaikilla on jo älypuhelin ja nyt valmistajien tehtävä on vakuuttaa ostajat siitä, että laitteen päivittäminen uuteen on välttämätöntä.
Apple on noussut Kiinan suurimmaksi älypuhelinvalmistajaksi. Se kasvatti tammi-maaliskuussa myyntiään 62 prosenttia ja kaappasi markkinoista jo 14,7 prosentin osuuden.
Kiinan oma Xiaomi on markkinakakkonen 13,7 prosentin osuudellaan. Huaweikin kasvatti osuuttaan 11,4 prosenttiin. Vuoden aikana Samsungin suosio romahti Kiinassa ja korealaisyritys valui valmistajien listalla neljänneksi 9,7 prosentin osuudella.