Tammi-maaliskuussa myytiin 51,9 miljoonaa tablettitietokonetta. Määrä on kahdeksan prosenttia pienempi kuin vuotta aikaisemmin. Eniten asemiaan menettivät suuret valmistajat Apple ja Samsung.
Strategy Analyticsin mukaan Apple myi ensimmäisellä neljänneksellä 12,6 miljoonaa iPadia. Määrä on neljänneksen pienempi kuin vuotta aikaisemmin. Samalla Applen markkinaosuus putosi 24,3 prosenttiin.
Vieläkin heikommin meni Samsungilla. 8,8 miljoonaa myytyä tablettia tiesi markkinaosuuden kutistumista lähes kolmanneksella eli 8,8 prosenttiin.
Tutkimuslaitoksen mukaan pienet valmistajat onnistuivat lisäämään myyntiään alkuvuoden aikana. Esimerkiksi Huawei yli kaksinkertaisti myyntimääränsä 1,3 miljoonaan tablettiin.
28 prosenttia tableteista myydään tänä vuonna Pohjois-Amerikassa. Applen kannalta ongelma on se, että vuoden lopulla 49 prosenttia ihmisistä Atlantin takana omistaa jo tabletin.