Google on vuodesta 2009 asti testannut itseään ajavia autoja julkisilla maanteillä. Tähän asti autoon on törmätty 14 kertaa. Suurin osa kolareista on ollut muiden autojen tekemiä peräänajoja.
Googlen edustajat esittelivät automaattiautojen uusia ratkaisuja sulautetun tekniikan ESC-messuilla San Josessa. Autoprojektia Googlella vetävä Chris Urmson kertoi blogissaan, että kolarien määrä on kasvanut nyt, kun testejä on viety yhä pienemmille teille.
Tämä vastaa liikennekolareiden luonnetta yleisemminkin. Moottoriteillä kolareita ei tapahdu läheskään yhä usein kuin pikkuteillä. Pienemmillä teillä vahingotkin jäävät onneksi vähäisemmiksi.
Nyt on myös tapahtunut ensimmäinen kahden itseään ajavan auton välinen läheltä piti -tilanne. Tapauksessa Googlen auto lähes törmäsi Delphin vastaavaan testiautoon Palo Altossa Piilaaksossa.
Delphin auto väisti kolarin viime hetkellä ja tämän uskotaan perustuvan siihen, että se saa V2V-tekniikoilla paljon Googlen autoa enemmän informaatiota ympäristöstään.
Analyytikkojen mukaan tapaus osoittaa, että automaattiset autot – yhdessä tavallisten autojen kanssa – pitää varustaa V2V-yhteyksillä, jotta yhä enemmän onnettomuuksista vältetään.