Maailmalla on vuolaasti kehuttu Nokian päätöstä myydä HERE-karttapalvelunsa Audin, BMW:n ja Daimlerin muodostamalle konsortiolle. Päätös selkeyttää Nokian rakennetta ja ennen kaikkea avaa HERElle ison mahdollisuuden kasvaa paikannuspalvelujen de facto -standardiksi.
IHS-tutkimuslaitoksen mukaan markkinoilla on nyt vain kaksi itsenäistä karttapalvelua: HERE ja TomTom. Jälkimmäinen on liian pieni, joten Googlen ylivaltaa karttapalveluissa voi vakavasti haastaa vain HERE.
Ja HEREn itsenäisyys on iso plussa. Konsortio omistaa kartta- ja kaiken muun datansa, joten muilla yrityksillä on pienempi kynnys lisensoida tekniikka käyttöönsä. Ei tarvitse pelätä, että paikkatieto menisi automaattisesti jonkun turvallisuuspalvelun käyttöön.
Mobiiliyritykset haluavat puolestaan kilpailla Googlen kanssa mainoseuroista ja -dollareista. Tämäkin on mahdollista HEREn karttojen ja tuottaman paikkatiedon avulla.
HERE on jo nyt valtava palvelu. Siitä ladataan 1,7 miljardia karttaa joka viikko. Hakupyyntöjä tulee kaksi miljardia ja reittejä pyydetään 930 miljoonaa viikossa.