Nyt se on tapahtunut. Android-pohjaisten tablettien myynti on ohittanut Applen iPadin myynnin arvon. Samalla tablettimyynti näyttää keskittyvän yhä enemmän edullisempiin 7-tuumaisiin malleihin. Näin kertovat ABI researchin tuoreet tilastot.
Tutkimuslaitoksen mukaan iPad Minin myynti kasvoi jo 60 prosenttiin kaikista iPad-toimituksista. Toisella neljänneksellä tabletteja myytiin 12,7 miljardilla dollarilla eli noin 9,4 miljardilla eurolla. Applen osuus kakusta oli noin puolet.
Painopisteen siirtyminen iPadista Androidiin näkyy myös tablettien keskihinnoissa. Viimeisen vuoden aikana iPadin keskihinta on pudonnut 17 prosenttia. Samaan aikaan muiden tablettien keskihinta on noussut juuri saman verran.
ABI Researchin mukaan Applen pitää päästäkseen takaisin piikkipaikalle innovoida tuotteissaan ja kuunnella, mitä ostava yleisö haluaa.