Z-sukupolveksi kutsutaan 13-21-vuotiaita nuoria. He ovat ensimmäinen diginatiivi sukupolvi, joka ei tunne aikaa ennen älypuhelimia ja digitaalisia laitteita. Onkin yllättävää, että tämä porukka edustajista enemmistö shoppailee mieluummin kivijalkakaupoissa kuin verkossa.
Näin kertoo Kansallisen vähittäismyyjien liiton (NRF) ja IBM Institute for Busines Valuen tuore tutkimus. Mobiiliteknologioita hyödyntävä ja huomattavan ostovoimainen sukupolvi pakottaakin yritykset miettimään uudelleen, miten pitää kiinni asiakkaistaan.
Odotuksista poiketen ”Uniquely Gen Z” -tutkimuksen mukaan 98 prosenttia vastanneista Z-sukupolven edustajista haluaa mieluummin shoppailla kivijalkakaupassa kuin verkossa. Tästä joukosta 67 prosenttia käyttää kivijalkakauppoja lähes aina ja 31 prosenttia ajoittain.
Perinteistä ostokäyttäytymistä suosiva, mutta uusia teknologioita käyttävä ja paljon vapaa-aikaansa verkossa kuluttava Z-sukupolvi asettaakin yritykset uusien haasteiden eteen. Vähittäismyyjien liiton pääjohtajan Matthew Shayn mukaan yritysten on oltava riittävän ketteriä täyttääkseen Z-sukupolven asiakkaiden tarpeet. Kaupan alalla keskitytäänkin hakemaan jatkuvasti uusia ideoita niin kivijalkaliikkeisiin kuin verkkoon, jotta pystytään vastaamaan jatkuvasti muuttuvaan kuluttajakäyttäytymiseen.
IBM:n toimialajohtajan Steve Laughlinin mukaan Z-sukupolvi odottaa käytettävien teknologioiden olevan intuitiivisia, huomionarvoisia ja koukuttavia. Seuraavan kokemuksen odotetaan olevan aina edellistä parempi. Laughlin toteaakin tämän olevan melkoinen haaste yrityksille: luoda kokemus, jossa hyödynnetään viimeisimpiä digitaalisia ominaisuuksia, ja joka on yksilöllinen sekä vuorovaikutteinen.
Yrityksille ja jälleenmyyjille Z-sukupolvi on erittäin tärkeä, koska sen uskotaan kasvavan vuoteen 2020 mennessä 2,6 miljardiin. Sillä on tutkimuksen mukaan myös huomattava 44 miljardin dollarin ostovoima.
Tutkimuksen mukaan 73 prosenttia Z-sukupolvesta käyttää puhelintaan pääasiassa tekstiviestittelyyn ja chattailyyn ystävien ja perheen kesken. 36 prosenttia olisi valmis tuottamaan digitaalista sisältöä yrityksille, 42 prosenttia osallistuisi kampanjan yhteydessä verkkopeleihin ja 43 prosenttia osallistuisi erilaisiin tuote-esittelyihin.
Kyselyyn vastanneet toivat ilmi, että heillä ei ole aikaa opetella vaikeasti käytettäviä teknologioita. He myös odottavat yhtenäistä mobiilikokemusta. 62 prosenttia ei käytä sovelluksia tai verkkosivuja, joita on vaikea käyttää tai hidasta ladata.
”Uniquely Gen Z” -tutkimukseen osallistui 15 000 Z-sukupolven edustajaa 16 eri maasta.