Samalla kun meillä kiistellään siitä, voisiko autoilun verotuksen muuttaa samanlaiseksi kuin lähes kaikkialla muualla, maailmalla mennään jo kovaa vauhtia kohti sähköautoja. Tämä näkyy selvästi autoissa käytetyn tehoelektroniikan määrän kasvussa.
Tutkimuslaitos IHS arvioi, että autojen tehoelektroniikan markkinat kasvavat yli kolmeen miljardiin vuoteen 2022 mennessä . Samaan aikaan tehoelektroniikan kokonaismyynti kasvaa yli 8,5 miljardiin dollariin. Auton osa tästä kakusta on siis yli kolmannes.
IHS:n mukaan tehokomponenttien menekkiä autoissa kasvattaa sähköautoilun kasvun lisäksi se, että autoissakin täytyy pysyä jatkuvasti kiinni verkossa. Bluetooth-, mobiiliyhteys- ja muut telematiikkaratkaisut vaativat omaa dedikoitua tehoelektroniikkaa ajoneuvoihin.
IHS:n mukaan lähes puolet eli 47 prosenttia autojen tehokomponenteista menee voimalinjaan (powertrain). Sähköautojen yleistyminen johtaa siihne, että vuonna 2022 voimalinjan osuus markkinoista on 54 prosenttia. IGBT-erillispiirit muodostavat suurimman yksittäisen ryhmän, mutta IGBT-moduulien suosio kasvaa nopeasti, IHS arvioi.
Kuljettajan tekniset avustimet eli ns. ADAS-laitteet ovat tällä hetkellä pienin tehoelektroniikan ryhmä ajoneuvoissa. ADAS-alue kuitenkin kasvaa nopeinta vauhtia, kun ajoneuvoista tehdään yhä autonomisempia matkalla kohti robottiautoja.