Laitteiden hajoaminen tai yhteyksien katseaminen maksaa rahaa operaattoreille ensi hetkestä lähtien. Nokia on nyt lanseerannut operaattoreille oman digitaalisen assistentin, jolla pääsee puhekomennoilla kiinni verkkoinformaatioon. Assistentille on annettu hauska nimi MIKA.
MIKA eli Multi-purpose Intuitive Knowledge Assistant pohjaa Nokian AVA-palvelualustaan, joka esiteltiin vuosi sitten. AVA hyödyntää koneoppimisen tekniikoita ja pilvipohjaista analytiikkaa, joiden avulla operaattori voi parantaa verkkonsa suorituskykyä ja parantaa sen käyttöastetta. Vähemmän katkoksia siis.
MIKA on digitaalinen apuri, jolla operaattori pääsee käsiksi AVAn informaatioon. Tämä tarkoittaa käytännössä, että tiedon hakemiseen menee vähemmän aikaa. Nokian mukaan jopa tunti vähemmän päivässä.
MIKA on nyt saatavissa asiakastesteihin. Nokia aikoo demota tekniikkaa Mobile World Congressissa helmikuun lopulla.
Nokia on lanseerannut myös ennutsavan korjauksen (Predictive Repair) tekniikan, joka AVA-informaation avulla pystyy ennustamaan verkkolaitteiden pettämisen jopa kaksi viikkoa etukäteen.






















