Adobe Digital Insights -raportin mukaan älypuhelin on eurooppalaisten eniten internet-liikenteeseen käyttämä laite. Euroopassa älypuhelimilla tehtyjen verkkosivukäyntien määrä kasvoi 156 prosenttia vuodesta 2014. Samana ajanjaksona tableteilla tehdyt verkkosivuvierailut kasvoivat 6 prosenttia, kun taas pöytätietokoneella tehtyjen verkkosivuvierailujen määrä laski 25 prosenttia.
Adoben mukaan analyysi perustuu yli 1,7 miljardiin verkkovierailuun lähes kolmen vuoden ajalta. - Oikeastaan ei ole ollut sellaisia markkinoita, joilla älypuhelinliikenne olisi jäänyt alle 60 prosenttiin vuoden 2014 tammikuun jälkeen, sanoo Imran Afzal, Adobe Marketing Cloudin Pohjoismaiden markkinointipäällikkö.
Tuloksista ilmenee selkeä trendi, joka on nähtävissä joulun jälkeen. Joululahjaksi saatuihin älypuhelimiin ja muihin päätelaitteisiin aletaan heti ladata sovelluksia. Sosiaalisen median ja pikaviestinten sovelluslatausten määrä nousi 10 prosenttia vuosien 2014 ja 2015 joulun jälkeen.
Vaikka sovellusten latausmäärät nousevat tammikuussa, yleisenä suuntauksena on sovelluslatausten väheneminen. Vuodesta 2014 vuoteen 2016 sovelluslatausten määrä laski 38 prosenttia Yhdysvalloissa ja 5 prosenttia Euroopassa.
Tammikuussa sovelluslatausten lisääntymisen ohella myös internet-liikenne kasvaa vastaavasti. Vuosina 2016 ja 2017 älypuhelinliikenne kasvoi tammikuussa keskimääräiseen verrattuna 9 prosenttia kehittyvissä talouksissa. Vauraammissa maissa vastaavat kasvuluvut olivat hieman alhaisempia (7 ja 6 prosenttia).
Adoben analyysi osoittaa, että vuosina 2014–2016 älypuhelinten osuus digitaalisista laitteista on vain kasvanut. Samalla tablettien osuus on laskenut. Suuntaus on voimakkain kehittyvissä maissa, joissa tablettien osuus on laskenut 27 prosenttia.