Embedded World, Nürnberg – Autojen kojelaudat ja ohjaamot ylipäätään näyttävät muutaman vuoden kuluttua kovin toisenlaisilta kuin nykyään. Niihin tulee suuria, eleillä ohjattuja näyttöjä. Ja sormenjäljen tunnistimia, jotka tällä hetkellä ovat tuttuja hieman kalliimmista älypuhelimista.
Synaptics on yksi suurimpia älypuhelimien sormenjälkiantureiden toimittajia. Yritys tavallaan toi biometrisen tunnistamisen älypuhelimiin LG:n Prava-mallin myötä, mutta sitten Applen iPhoneen tuli samanlainen ratkaisu, jonka jälkeen kaikkien piti saada se omiin laitteisiinsa.
Synapticsin kapasitiivisia ja optisia antureita käytetään useissa Samsungin malleissa. Nyt samaa tekniikkaa ollaan viemässä autoihin. Merkkiä tai mallia Synaptics ei suostu kertomaan, mutta markkinoilla tekniikka nähdään noin vuonna 2020.
Miksi autossa sitten pitäisi olla sormenjäljen tunnistus? Syitä on useita. Sormenjäljen perusteella auton hallintalaitteet ja kaikki erilainen digitaalinen informaatio voidaan personoida. Tunnistaudu rattiin integroidulla sormenjälkianturilla ja istuin asettuu tallentamaasi asentoon ja soitin alkaa toistaa lempimusiikkiasi.
Toinen syy on turvallisuus. Biometrisen tunnistamisen avulla auto tietää, kuka sitä ajaa. Sormenjälki ei itsessään vielä riitä, mutta kun mukaan yhdistetään esimerkiksi kasvojentunnistus, virheitä ei enää synny. Sormenjälkianturi tekee virheitä yhden kerran sadastatuhannesta, mutta kasvontunnistukseen yhdistettynä sinua ei luulla toiseksi eikä ketään toista sinuksi.
Synaptics tarjoaa laitevalmistajille sekä anturilaitteita – kosketusalustoja ja -antureita – että dedikoituja piirejä, joilla eri antureiden tuottamaa dataa fuusioidaan. Lisääntyneen tietoturvan myötä yhtiö uskoo, että biometrisen tunnistuksen avulla autoista tulee myös maksupäätteitä. Auto on yhteydessä palveluun ja ostos maksetaan sormenjälkeä vilauttamalla.