Oululainen Sarokal Test Systems on kovassa nosteessa. Viime vuonna liikevaihto kasvoi 76,2 prosenttia. Yhtiössä työskentelevän henkilöstön määrä nousi 15 henkilöstä 21 henkilöön. Tänä vuonna kasvu jatkuu ja liikevaihtotavoite on asetettu yli 3,5 miljoonaan euroon.
Toimitusjohtaja Harri Valasman mukaan Sarokalin tavoitteena on avata myyntitoimistot Yhdysvaltoihin ja Kiinaan vuoden 2017 aikana. Yhtiön asiakkaita ovat langattomien verkkojen tukiasemien valmistajat, mikropiiri- ja laitevalmistajat sekä teleoperaattorit. Yhtiön myynnistä kolme neljäsosaa tulee ulkomaankaupasta.
Markkinointipäällikkö Mikko Karppisen mukaan yhtiöt toimittaa testereitä kaikille suurille tukiasemiin piirejä valmistaville yrityksille. - Myös Nokian kilapilijat ovat ottamassa laitteitamme käyttöön, Karppinen sanoo.
Oulussa on viime vuosina käynyt melkoinen puhuri mobiiliverkkojen kehityksessä. Nokialla on kaupungissa edelleen tukiasematehdas. Muita Sarokalin potentiaalisia asiakkaita voisivat olla esimerkiksi Bittium ja kännykkäpiirejä tekevä Mediatek.
- Jatkossa tärkeimpiä asiakkaitamme ovat myös operaattorit ja palveluntarjojat , kuten esimerkiksi Eltel, Karppinen näkee. Hänen mukaan 5G-verkon vaatimukset tulevat lisäämään kysyntää testaukselle.
- Radiodatan kuljettaminen ilmarajapinnasta pilveen on 5G:n suurin haaste. Esimerkiksi latenssin osalta vaatimukset ovat kovat. Tämä vaatii paljon erilaista testausta ja verkon rakenne on tärkeässä osassa.
Karppisen mukaan CPRI tulee olemaan tukiasemien liitäntänä vielä kauan ja vaikka IEEE1914 standardi ja eCPRI tulevat Ethernetin ”päälle”, niiden testaaminen ja testilaitteiden tekeminen niihin vaatii erityisosaamista. - Juuri tätä osaamista meillä on, Karppinen kehuu.
Tänä vuonna Sarokal aikoo kasvaa vähintään viime vuoden vauhtia. Kasvua haetaan pääosin ulkomailta. - Tähtäimessä ovat muutamat puuttuvat tukiasemien valmistajat, antennivalmistajat ja jaettuja antennijärjestelmiä kehittävät yritykset, samoin verkko-operaattorit ja -integraattorit. Teimme ennen joulua merkittävän maailmanlaajuisen jakelijasopimuksen, jonka avulla tavoitamme kaikki mahdolliset asiakkaat, Karppinen päättää.