Microsoftin teettämä lähes 13 000 eurooppalaista pk-yritystä kattanut tutkimus osoittaa, että suomalaisilta pieniltä ja keskisuurilta yrityksiltä puuttuu into kasvaa, innovoida uusia tuotteita ja palveluita ja hyödyntää uusia teknologioita. Sen sijaan suomalaisyritykset keskittyvät jo olemassa olevien tuotteidensa ja palvelujensa myymiseen. Samaan aikaan muualla Euroopassa kasvava osuus pk-yrityksistä kehittää liiketoimintaansa vahvan sisäisen palon ja uudistumishalun ajamana.
Pk-yrityksillä on keskeinen rooli sekä Euroopan että Suomen taloudelle. Niiden liiketoiminnan osuus on noin 40 prosenttia Suomen bruttokansantuotteesta ja vuosittainen liikevaihto noin 220 miljardia euroa. Pk-yritykset työllistävät Suomessa yli 900 000 ihmistä eli yli kolmanneksen työvoimasta. Suomen tulevaisuuden kannalta onkin elintärkeää löytää uusia keinoja auttaa pk-yrityksiä hyödyntämään mahdollisuudet liiketoiminnan kehittämiseen ja mielekkääseen kasvuun.
Suomalaisten pk-yrittäjien käytännöllinen lähestymistapa yrittäjyyteen erottaa Suomen muusta Euroopasta. Tutkimuksen perusteella pääsyy suomalaisten halulle perustaa oma yritys on tarve saada töitä (36 prosenttia vastaajista). Muissa Euroopan maissa tärkein motivoiva tekijä oli löytää parempi tasapaino työelämään (31 prosenttia Euroopassa, 25 prosenttia Suomessa).
Vain 8 prosenttia suomalaisista pk-yrittäjistä kertoi perustaneensa yrityksen tuodakseen markkinoille innovatiivisia tuotteita tai palveluita. Suomen luku oli pienin kaikista tutkimukseen osallistuneista maista. Lisäksi vain 26 prosenttia suomalaisista pk-yrittäjistä näki yrityksen kasvun mahdollisuutena kehittää omaa osaamista, pitää hauskaa tai tehdä elämässä tilaa muullekin kuin työlle, kun Euroopassa keskimäärin luku oli 43 prosenttia. Suomalaisten osuus oli tälläkin osa-alueella Euroopan pienin.
Myöskään taloudelliset vaikutukset eivät toimi suomalaisille pk-yrittäjille kasvun ajureina: vain 21 prosenttia näkee yrityksen kasvun keinona ansaita enemmän, kun muista eurooppalaisista pk-yrittäjistä näin ajattelee keskimäärin 37 prosenttia.
Tutkimuksen toteutti Microsoft yhteistyössä Hult International Business Schoolin kanssa. Mukana oli lähes 13000 pk-yrityksen omistajaa ja työntekijää 20 eri maassa. Suomesta tutkimukseen osallistui 500 mikroyritystä, pientä tai keskisuurta yritystä.