Apple esitteli vuonna 2010 iPad-nimisen laitteen, joka samalla loi kokonaan uuden tuotekategorian. Nyt tämä ”vanha” tabletti on tulossa tiensä päähän. Niiden myynti kutistuu nopeaa vauhtia, sanoo tutkimuslaitos IDC.
Tabletteja myytiin vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 36,2 miljoonaa kappaletta. Määrä on 8,5 prosenttia pienempi kuin vuotta aikaisemmin. Ainoa kasvava tuoteryhmä ovat irrotettavalla näppäimistöllä varustetut laitteet, jotka muistuttavat jo enemmän perinteisiä kannettavia tietokoneita.
Käytännössä markkinoita pitävät tällä hetkellä hengissä Microsoftin Surfacen ja Applen iPadin kaltaiset laitteet, joiden mukana tulee useimmiten näppäimistö. Halpa, pelkästä näytöstä muodostuva Android-tabletti on isoissa ongelmissa. Kuluttajat eivät halua laitteitaan uusiin eivätkä monet halua ostaa ensimmäistäkään tablettiaan.
IDC muistuttaa, että tabletti vaikuttaa suuresti siihen, miten perinteisillä PC-markkinoilla käy. Mikäli tabletin vetovoima katoaa täysin – josta on nyt merkkejä – PC-myynti voi elpyä. Uusimpien lukujen perusteella PC-markkina onkin kääntynyt kasvuun, vaikkakin hyvin vaatimattomaan.






















