CDNLive, München - Jetsons-piirretyssä 1960-luvulla ennustettiin monia nykyajan tekniikoita. Älykello ja kännykkä ovat toteutuneet, 3D-tulostuskin lähestyy sarjan replikaattoria, mutta missä on lentävä auto. - Toivon ja uskon, että minun elinaikanani lentävä auto vielä nähdään, sanoi Cadencen Tom Beckley eilen yhtiön CDNLive-tapahtumassa.
Beckleyllä on tietysti erinomainen näköalapaikka, kun hän johtaa Cadencella asiaskohtaisten piirien ja piirikorttien suunnittelutyökalujen ryhmää. Matkalla lentävään autoon Beckley näkee suuria mahdollisuuksia robottiautoissa.
- Vuonna 2015 uusissa autoissa oli puolijohteita 31 miljardilla dollarilla. Vuonna 2025 summa on kasvanut jo 110 miljardiin dollariin. Tämä on iso mahdollisuus niin puolijohde- kuin ohjelmistoyrityksille.
Ja moni yritys tekee töitä saavuttaakseen oman osansa kasvusta. - Jo nyt työkaluillamme tehdään 5 nanometrin testipiirejä. FinFET-transistoreihin perustuvia piirejä suunnittelee jo yli 130 yritystä. Ja vain siksi, koska kyse on niin isosta mahdollisuudesta niille, jotka onnistuvat, Beckley sanoi.
Viiden nanometrin jälkeen on vuorossa kolme ja ehkä kaksikin nanometriä. Se jälkeen piin skaalautuminen pienempään väistämättä pysähtyy. Tämä ei tarkoita, että kehitys pysähtyisi.
- Siirrymme enemmän planaarisista piireistä 3D-rakenteisiin. Pinoamme useita piirejä päällekkäin samaan koteloon. TSMC tutkii jo miljardeilla tulevia WOW-rakenteita (wafer-on-wafer), Beckley kuvaa.
Robottiauto on tietenkin yksi tämän hetken kuumimmista kasvun moottoreista. Münchenissäkin se puhutti tapahtumaväkeä eniten. Mutta vielä kestää vuosia ennen kuin tekniikka on valmis laajaan käyttöön. Beckleyn kuvaava esimerkki tulee hänen omasta kotikaupungistaan Pittsburghista.
- Kaduillamme on 80 Uber-robottiautoa. Niiden katolla on suuri, pyöriä tutkajärjestelmä, joka maksaa noin 50 tuhatta dollaria. On selvää, että tämä ei voi olla tulevaisuudessa mahdollista. Robottiautojärjestelmä pitää toteuttaa erittäin pienikokoisena ja edullisena.