CDNLive, München - Autonomisista ajoneuvoista eli robottiautoista on tulossa kymmenien miljardien dollarien liiketoimintaa. NXP:llä ADAS-tuotteiden arkkitehtuureista vastaavan Davide Santon mukaan robottiauto onnistuu ainoastaan kehittyneen keinoälyn avulla. - Se on ainoa keino päästä kuskista eroon, sanoi Santo CDNLive-tapahtumassa.
Karkeasti ottaen on kolme syytä kehittää robottiautoja. Kyse on saasteiden vähentämisestä, elämänlaadun parantamisesta, mutta ennen kaikkea ihmiselämien säästämisestä. Joka vuosi liikenteessä kuolee 1,3 miljoonaa ihmistä.
Robottiauton kehittäminen on valtava haaste. Ja toisin kuin yleensä ajatellaan, se ei ole ensisijaisesti tekninen ongelma. - Kysymys ei ole siitä, jos, milloin tai miten sen tapahtuu. Kysymys kuuluu: miten nopeasti ja miten ihmiset hyväksyvät sen?
Santon mukaan robottiauton ei pidä ajaa kuten ihminen. - Koneen pitäisi antaa datan päättää, miten se toimii.
Tämä äly -keinoäly, jos niin halutaan sanoa - on suurimmaksi osin pelkkää lineaarista algebraa. - Keinoäly perustuu kone-oppimiseen, joten kyse on big data -analytiikasta. Laskennan lisäksi on vain rajallinen joukko asioita, jotka ovat epälineaarisia. Ne koneen pitää pystyä oppimaan, Santo korosti.
Santon mukaan kaikki puhuvat tällä hetkellä tason 4 robottiautoista, joissa ajoneuvo on jo käytännössä täysin itsenäinen. Tämä on ennenaikaista. - Nyt tarvitaan tasojen 2+ ja 3 ratkaisuja. Kenelläkään ei ole vielä täysin automaattisen auton ratkaisua, jossa suorituskyvyn ja kustannusten suhde olisi millään tasolla järkevä, Santo sanoi.
Käytännössä se tarkoittaa, että robottiautojen tulo teille on vielä vuosien päässä.