Merenkulku- ja IT-alan huippuosaajat ovat yhdistäneet voimansa kehittääkseen yhdessä maailman ensimmäisen autonomisten laivojen ekosysteemin. Osapuolten yhteisenä visiona on mahdollistaa täysin etäohjattavien alusten käyttö Itämerellä kolmen vuoden kuluessa ja autonominen kaupallinen meriliikenne vuoteen 2025 mennessä.
Viime vuonna perustettu One Sea ‑ekosysteemi on esimerkki poikkeuksellisen edistyksellisestä yhteistyöstä, jossa alojensa kansainväliset johtajat pyrkivät yhdessä saavuttamaan autonomista liikennettä koskevan tavoitteensa. Autonomisen meriliikenteen One Sea ‑ekosysteemin perustajajäsenet ovat ABB, Cargotec (MacGregor ja Kalmar), Ericsson, Meyer Turku, Rolls-Royce, Tieto ja Wärtsilä.
Meriteollisuus-yhdistys tukee työtä ja innovaatiorahoituskeskus Tekes on investoinut ekosysteemiin. One Sea ‑ekosysteemiä johtaa DIMECC. DIMECCin toimitusjohtaja Harri Kulmalan mukaan One Sea -hanke on luonnollinen seuraava askel merenkulkualan digitalisoitumisessa.
- Autonomiseen meriliikenteeseen liittyviä kaupallisia hankkeita on jo aloitettu ja niiden määrän voidaan olettaa kasvavan jatkossa. One Sea -yritykset ja organisaatiot ovat alojensa edelläkävijöitä. Hanke varmistaa huolelliseen tutkimukseen perustuvan, testatun ja erittäin tehokkaan autonomisen meriliikenteen verkoston, Kulmala sanoo.
Ekosysteemiin osallistuvat yhtiöt ovat jo aloittaneet autonomisen liikenteen mahdollistavien tuotteiden, palveluiden ja ratkaisujen kehittämisen. Sen puitteissa on jo ryhdytty laatimaan tiekarttoja kohti merenkulkualan autonomista tulevaisuutta. Tavoitteena on autonominen meriliikenne myös kaupallisilla aluksilla vuonna 2025.
Hankkeen tavoitteena on vähentää onnettomuuksia, pienentää meriliikenteen ympäristövaikutuksia ja kehittää tehon parantamiseen ja uusiin kaupallisiin sovelluksiin pyrkiviä mahdollisuuksia. Lisää One Sea -ekosysteemistä voi lukea hankkeen verkkosivustolta.