Gartnerin mukaan älypuhelimia myytiin tammi-maaliskuussa lähes 380 miljoonaa kappaletta. Määrä on 9 prosenttia suurempi kuin vuotta aikaisemmin. Selvästi yli neljäsosa markkinoista kuuluu jo kiinalaismerkeille.
Samsung myi ensimmäisellä neljänneksellä 78,7 miljoonaa älypuhelinta. Määrä on 2,5 miljoonaa pienempi kuin vuotta aikaisemmin ja sen myötä markkinaosuus putosi 20.3 prosenttiin.
Apple onnistui kasvattamaan vuoden aikana myyntimääräänsä reilulla 360 000 iPhonella. Senkin markkinaosuus putosi reilulla prosenttiyksiköllä eli 13,8 prosenttiin.
Isot kiinalaisvalmistajat Huawei, Oppo ja Vivo menevät toiseen suuntaan. HUawei myi 32,4 miljoonaa laitetta ja kasvatti markkinaosuutensa 9 prosenttiin. Oppi kaksinkertaisti myyntinsä ja nousi jo Huawein tuntumaan. 30,9 miljoonaa myytyä laitetta tarkoittaa 8,1 prosentin osuutta markkinoista.
Myös Vivo lähes kaksinkertaisti myyntimääränsä edellisvuoden aikana. 25,8 miljoonaa myytyä laitetta tarkoittaa 6,8 prosentin markkinaosuutta.
Mikäli nykytrendi jatkuu, kaikki kiinalaisvalmistajat voivat kasvaa sekä Samsungin että Applen ohi. Samalla näiden kahden suuren pelurin markkinaosuus kutistuu väistämättä nykyistä selvästi pienemmäksi, vaikka Applen iPhonen myyntimäärät ovatkin vuosien varrella pitäneet hyvin tasonsa.