Formula 1 auto kulkee suht nopeasti ja sen anturien tuottamaa dataa seurataan reaaliajassa. Mutta miten tämä data saadaan siirtymään reaaliajassa varikolle analysoitavaksi? Wifi-tekniikalla, kertoo Forbes-lehden mielenkiintoinen artikkeli.
Forbes tapasi Mercedeksen F1-tallin edustajia Austinin kisan aikana. Tapaamisesta kertova artikkeli paljastaa, että Mersun autossa käytetään itse asiassa kahta eri wifi-tekniikkaa: normaalia 5 gigahertsin yhteyttä sekä lyhyemmillä yhteyksillä 60 gigahertsin ns. Wigig-tekniikkaa.
Radalla auto on varikolle yhteydessä 5 gigahertsin wifillä. Kyse ei kuitenkaan ole tekniikasta, joka olisi tulossa olohuoneen reitittimeen millään pikavauhdilla. Auto tuottaa giatavuja anturidataa kisan aikana ja se kaikki pitää saada välittömästi analysoitavaksi.
Kun auto kulkee yli 300 kilometriä tunnissa, vastaanottimessa pitää kompensoida vaihtuva doppler-ilmiö sekä auton lähestyessä että mennessä kauemmaksi. Mercedes ei paljasta, kuinka kauaksi heidän wifi-linkkinsä yltää, mutta Forbesina artikkelin mukaan ”yllättävän kauaksi”.
Kun auto tulee varikolle, 5 gigahertsin yhteyden rinnalle tulee 60 gigahertsin linkki. Sitä pitkin data saadaan kulkemaan 3-4 kertaa nopeammin.
F1-säännöt muuten kieltävät mobiiliyhteydet autosta varikolle, joten ainakaan näillä näkymin tulevat 5G-yhteydet eivät ole formuloihin tulossa. Tämä voi tietysti tulevaisuudessa muuttua.
Lue Forbesin artikkeli täällä.