Tekstiilipalveluyritys Lindström investoi Suomen suurimman IoT-verkon rakentamiseen. Investointi liittyy yhtiön uuteen Washroom-palveluun, jossa wc-tiloihin tuodaan täysin uudenlaista älyä sensoriteknologian avulla. Lindströmin tavoitteena on liittää verkkoon kaikki yhtiön 100 000 käsipyyhelaitetta Suomessa.
Euroopan mittakaavassakin suuren IoT-verkon sensoriteknologiasta vastaa oululainen Haltian. Nyt syntyvä verkko pohjautuu Haltianin Thingsee IoT-laitealustaan. IoT-verkko on suuri myös Euroopan mittakaavassa.
- Tällä hetkellä IoT-verkossamme on jo lähes kaksi tuhatta käsipyyhelaitettamme. Olemme tehneet ensimmäisiä asennuksia muun muassa kauppakeskuksiin, sairaaloihin ja teollisuusasiakkaille. Tulevien vuosien aikana tavoitteenamme on varustaa älyteknologialla koko nykyinen laitekantamme sekä kaikki uudet käsipyyhelaitteemme. Niin hauskalta kuin se kuulostaakin, tavoitteenamme on älyllistää kaikki Suomen älyttömät vessat, sanoo Lindströmillä hankkeesta vastaava Satu Haikarainen.
Haltianin toimitusjohtaja Pasi Leipälän mukaan satatuhatta käsipyyheliatetta yhdistävä IoT-verkko on suurimpia myös Euroopan mittakaavassa. - Nähdäksemme Suomessa verkko tulee olemaan valmistuessaan ylivoimaisesti suurin, Leipälä sanoo.
Lindströmin Washroom-palvelu on käytössä muun muassa kauppakeskus Isossa Omenassa Espoossa ja kauppakeskus Sepässä Jyväskylässä. Käsipyyhelaitteisiin asennettu sensori mittaa pyyhkeen kulutusta reaaliajassa. Jos pyyhe on loppumaisillaan, siivooja saa siitä viestin matkapuhelimeensa ja voi käydä vaihtamassa rullan. Sensoreita voidaan kytkeä myös wc-paperitelineisiin, jolloin myös vessapaperin kulusta voidaan mitata reaaliajassa.
- Tällä hetkellä käsipyyhkeisiimme kuivataan Suomessa käsiä noin 320 miljoonaa kertaa vuodessa. Kun kaikki käsipyyhelaitteemme ovat verkossa, saamme kerättyä huikean määrän dataa. Nyt asiakkaille keräämämme tieto liittyy käsipyyhkeiden kulutukseen, niiden vaihtokertoihin sekä laitteiden toimivuuteen, mutta visionamme on hyödyntää dataa vielä monipuolisemmin, sanoo Haikarainen.
Tulevaisuudessa palvelu on tarkoitus viedä myös kansainvälisille markkinoille. - Näemme palvelulle huikean potentiaalin useassa eri toimintamaassamme, joita meillä on tällä hetkellä 24. Olisihan se hienoa viedä lisää suomalaista osaamista ja teknologiaa maailmalle, sanoo Haikarainen.