Itävaltalainen ams on erittäin innovatiivinen keskikokoinen puolijohdetalo, jonka tulosluvut osoittavat selvästi sekä Applen hyvän että vähemmän hyvän vaikutuksen. Myynnistä voi kadota toisella neljänneksellä jopa yli puolet. Ja kaikki iPhone X:n takia.
Yhtiön pääkonttorissa Premstättenissä Grazin lähellä on taatusti kaksijakoiset tunnelmat. Tammi-maaliskuun liikevaihto oli 452,7 miljoonaa dollaria, mikä oli 147 prosenttia enemmän kuin vuotta aikaisemmin. Samalla tulos parani vuodentakaisesta viiden miljoonan dollarin tuloksesta 77,3 miljoonaan dollariin.
Toisella neljänneksellä liikevaihdosta lähtee yhtiön mukaan ”väliaikaisesti” jopa 220-250 miljoonaa dollaria. Miten tämä on mahdollista?
Selittävä tekijä on pieni ympäröivää valoa aistiva valoanturi. Ams sai sellaisen suunniteltua Applen uuden iPhone X:n TrueDepth-moduuliin, jossa se näyttelee toki tärkeää roolia yhtenä moduulin lukuisista antureista. iPhone-myynnin myötä ams:n liikevaihto pomppasi vuodessa rajusti ylöspäin.
Ams ei nimeä asiakastaan, mutta sanoo että tuotemuutokset ”merkittävässä kuluttajatuotteessa” leikkaavat liikevaihdosta toisella neljänneksellä jopa mainitun 250 miljoonaa dollaria. Kun samalla tuotantolinjat käyvät alikierroksille, romahtaa toiminnan käyttökate negatiiviseksi.
Ams sanoo käyvänsä neuvotteluja tuotantomäärien kasvattamiseksi vuoden toisella puoliskolla. Joka tapauksessa paljon iloa ja murheitakin aiheutuu pienestä anturista, jonka hinta liikkuu jossakin alle yhden euron kappaletta kohti.