Tielläliikkujien turvallisuutta lisätään 5G-teknologiaan perustuvien uusien ratkaisujen ja palvelujen avulla. VTT:n ja yritysten yhteistyössä kehittämät uudet ratkaisut liittyvät tiesääpalveluihin, teiden kunnossapitoon, automaattiajamiseen ja ajoneuvojen väliseen nopeaan 3D-näkymien välittämiseen.
- 5G-verkon siirtonopeus mahdollistaa suurten 3D-näkymien välittämisen ajoneuvojen välillä. Tämän seurauksena auton havaintojen etäisyyttä voidaan kasvattaa ja dataa saadaan alueilta, joihin auton oma anturointi ei kanna ja joita se ei näe, sanoo tieliikenneonnettomuuksien vähentämiseen tähtäävän 5G-Safe-hankkeen vetäjä Tiia Ojanperä VTT:ltä.
Ensimmäisenä pilotointikohteena oli VTT:n robottiauto Martti, jolla testattiin esteiden ja urien havaitsemista tiessä. Sodankylässä toteutettu demo perustui 12,5 hertsin taajuudella toimivan LiDAR-tutkan datan välittämiseen VTT:n 5G-testiverkon MEC-palvelimelle. Siellä datan vastaanotti Unikien algoritmi, jolta saadut varoitukset mahdollistivat Martin reitin optimoinnin sen kyvykkyyden mukaan.
5G-teknologia avaa niin ikään uusia ovia teiden hoitopalvelujen kannalta. - Reaaliaikainen tiedonvälitys ja tietojen automaattinen analysointi mahdollistavat aiempaa nopeamman ja luotettavamman tiedon tiestön tilasta. Tiesäämallin tuottamia ennusteita voidaan hyödyntää liikenteen ajo-olosuhteita ja turvallisuutta koskevissa palveluissa, kertoo kehittämispäällikkö Oiva Huuskonen Destiasta.
5G-Safe-projektissa pilotoitavia uusia ratkaisuja viimeistellään parhaillaan jo saatujen kokemusten ja tulosten pohjalta. Vuoden 2018 lopussa päättyvällä projektilla haetaan myös uutta liiketoimintaa mukana oleville yrityksille.
VTT:n lisäksi hankkeen tutkimuspartnereita ovat Destia, Ilmatieteen laitos sekä Ilmatieteen laitoksen kaupalliset palvelut, Kaltiot, SITOWISE, ja Unikie. Myös Nokia, Sunit ja VR Transpoint ovat mukana tukemassa hanketta. Lisäksi projektia tukee tekninen asiantuntijaryhmä, johon kuuluvat Bittium, Dynniq (Hollanti), Liikennevirasto, Telia ja Trafi.