Apple alkaa olla älypuhelinmarkkinoilla samassa asemassa kuin Nokia aikoinaan parhaina päivinään. Jokainen haluaa oman slottinsa iPhonesta, mutta kun siihen joukkoon pääsee, Apple alkaakin määrätä yrityksen suuntaa ja taloudellista menestystä.
Itävaltalainen ams on tästä hyvä esimerkki. Yritys toimitti iPhone X -puhelimen TrueDepth-kameramoduuliin sekä värin että ympäröivän valon anturin että moduulin, joka valaisee tunnistettavat kasvot FaceID:tä varten.
Suunnitteluvoitot tarkoittivat sitä, että ams:n liikevaihto pomppasi vuoden 2016 lähes 550 miljoonasta eurosta reilusti yli miljardiin euroon viime vuonna, siis yli kaksinkertaiseksi. Kasvu perustuu käytännössä yksinomaan iPhone-volyymeihin.
ams on tässä Applen syleilyssä hyvin tyytyväinen. Se teki tärkeitä yritysostoja ollakseen mukana 3D-kasvontunnistuksen ykköstoimittajana. Yksi kohde oli VCSEL-lasereita valmistava Princeton Optronics. Sen piireillä valaistaan kasvot FaceID-tunnistuksessa. ams myös kasvatti tuotantokapasiteettiaan vastatakseen Applen ilmoittimiin tuotantomääriin.
Heinäkuussa ams varoitti, että sen loppuvuoden lukemia pitää tarkistaa alaspäin, koska tärkeä asiakas ei ole vielä viimeistellyt seuraavan polven tuotesuunnitelmiaan. Apple pitää siis ams:ää ja monia muita varpaillaan suunnitellessaan seuraavaa hittilaitettaan.
Onneksi ams on nyt kertonut, että toisen neljänneksen tappiot ja liikevaihdon lasku korvautuvat loppuvuonna, kun tämän ”tärkeän asiakkaan” tilausmäärät kasvavat. Applen osuudeksi ams:n liikevaihdosta on arvioitu noin 40 prosenttia. Onneksi ams on onnistunut sopimaan VCSEL-laserien myynnistä myös Android-leiriin, kun kiinalainen Xiaomi käyttää tekniikkaa uudessa Mi8-mallissan. Itävallassakin on huomattu, että yhden asiakkaan varassa on aika huteraa olla.