Englantilainen Harwin tunnetaan erittäin vaativien liittimien valmistajana. Nyt yhtiö on ensimmäistä kertaa tuonut markkinoille pyöreän liittimen. Vivern on tuotesarja, joka on kehitetty kilpa-autojen kuten F1- tai Indycar-autojen tarpeisiin.
Harwinilla teknisestä markkinoinnista vastaava Andrew McQuilken kertoi, että yritykset ovat pyytäneet Gecko-liitintä pyöreässä formaatissa, koska sen suorituskyky on niin hyvä. Pyöreätä liitintä kehitettiin tavoitteena luoda aiempia ratkaisuja parempi tuote.
Pyöreissä liittimissä standardi on 6-napainen, 10,85-millinen liitin. Vivern-liitin on 10-napainen ja halkaisijaltaan 10,65 milliä. – Vivernissä on 40 prosenttia enemmän kontakteja. Tämä oli asiakkaiden toive, saadaan kulkemaan enemmän signaaleja samassa kaapelissa, McQuilken kertoi.
Kilpa-autoissa halutaan esimerkiksi nopeasti ladata anturidata varikolla analyysiä varten. Aina välillä käy niin, että auto lähtee liikkeelle kaapeli vielä kiinnitettynä, mikä ennen rikkoi sekä liittimet että kaapelin. Tähän toivottiin parannusta.
Vivern-liittimen salaisuus on uusi kaulusrakenne, jonka ansiosta liittäminen ja irrottaminen on hyvin helppoa. Jos kaapeli jää kiinni, kauluri hajoaa eikä liitäntä tai kaapeli. Kaulurin voi liittimeen uusia, joten kustannukset jäävät pienemmiksi.
Suorituskyvyltään Vivern-liittimet ovat harwinin tuttua tasoa. Liitin kestää
20G:n tärinän, 100G:n iskuja ja lämpötiloja -65…+175 asteeseen. Kotelointi on IP67-sertifioitu. Yksi lisävaatimus asiakkailta oli metallista luopuminen. Kilpa-autossa halutaan eroon kaikesta metallista, sillä painon vähentäminen pienentää polttoaineenkulutusta.
McQuilkenin mukaan kilpa-autot ovat tietenkin markkinana hyvin pieni, mutta Vivern-liittimiä kehitettyä tekniikkaa voidaan käyttää muuallakin. – Esimerkiksi roboteissa ja monissa teollisuuden laitteissa, hän päättää.