Robottiautojen toiminto perustuu pitkälle valtavaan määrään anturidataa. Perinteisten tutkien rinnalla autot tullaan varustamaan näkyvän valon alueella toimivilla lidareilla. Analogia- ja sekasignaalipiireistä tunnettu Analog Devices aikoo nyt kehittää parempia lidareita yhdessä saksalaisen First Sensorin kanssa.
Osana yhteistyötä yritykset kehittävät järjestelmiä, jotka lyhentävät lidar-signaaliketjua. Tämä mahdollistaa suorituskykyisempien ja silti pienikokoisten, kevyempien, vähemmän tehoa kuluttavien ja edullisempia lidar-komponenttien kehittämisen.
ADI:n lidar-tuotteista vastaavan Stewart Sellarsin mukaan ensimmäinen askel kehityksessä on ADI:n transimpedanssivahvistimien eli virta-jännitemuuntimen optimointi First Sensorin fotodiodeilla. Tämä vahvistaa lidarin lähetystehoa.
Viime aikoina ADI on onnistunut kehittämään esimerkiksi monikanavaisen transimpedanssivahvistimen, jonka avulla voidaan muuntaa laajan dynamiikka-alueen valovirta impedanssiltaan alhaiseksi jännitesignaaliksi.
Kun tällainen vahvistin yhdistetään First Sensorin kehittämään ADP-anturiin ja niiden liitäntä optimoidaan, voidaan lidar-signaalista leikata kohinaa ja tuottaa suuremman kaistanleveyden signaali. Tämä johtaa suoraan tarkempaan resoluution lidarissa.
Yritykset aikovat tuoda markkinoille yhdessä kehitetyn evaluointikortin, jolla järjestelmävalmistajat voivat testata tulevia lidar-ratkaisuja.