5-tason robottiauton pitää reagoida autonomisesti kaikkeen tiellä tapahtuvaan, mutta ennen sitä auton pitää hälyttää kuskia, kun jotakin odottamatonta tapahtuu. Mutta kuinka nopeasti ihminen pystyy reagoimaan erilaisiin esteisiin ajotiellä? Massachusetts Institute of Technology on tutkinut tätä osana autonomisten ajoneuvojen kehitystä.
MIT:n tutkimusten mukaan ihminen tarvitsee 390-600 millisekuntia havaitakseen esteen ajotiellä ja reagoidakseen tähän. Nuoret eli 20-25-vuotiaat tarvitsevat puolta vähemmän aikaa kuin 55-69-vuotiaat.
Tutkijoiden mukaan tulokset voi auttaa robottiautojen kehittäjiä varmistamaan, että ihmisillä on riittävästi aikaa reagoida turvallisesti. Ironista on se, että nopeimmat prosessorit havaitsevat esteensä ja tekee päätöksensä muutamassa millisekunnissa. Ihmisellä samaan kuluu aikaa satakertaisesti tai enemmän.
Tutkimus on julkaistu Journal of Psychology -lehdessä. Aiemmin on tutkittu sitä, miten nopeasti kuljettaja havainnoi tietä, jos hän ajaa ja siis katsoo tietä koko ajan. Nopea vilkaisu tulee olemaan realistisempi tapa tulevaisuudessa.
Kun ihminen vilkaisee tietä ensimmäisen kerran, ei ensinäkymästä ole oikein mitään käsitystä. – Halusimme tietää, kauanko ihmiseltä vie älytä, että tiellä on hirvi ja jos en tee jotain, se tulee tuulilasin läpi syliini, sanoo MIT:n tekoälyä tutkivan CSAIL-laboratorion tutkija Benjamin Wolfe.
Tutkimuksessa asetelma rakennettiin Youtubesta löytyvien kojelautavideoiden varaan. Niiden perusteella koekaniinien piti reagoida eri asioihin. Heille näytettiin vain sekunnin murto-osan videonpätkiä tyhjien ruutujen välissä.
Tulosten mukaan ikäihmisiltä (55-69-vuotiaat) vei 605 millisekuntia valita, miten havaittu este kierretään. Tämä reilut 0,6 sekuntia on selvästi enemmän kuin alle 25-vuotiaitten alle 0,4 sekuntia.
Tulos on tärkeä, sillä robottiautojen tullessa markkinoille ne ovat todennäköisesti kalliimman pään autoja, joita varakkaimmilla ja samalla vanhemmilla on varaa maksaa. Siksi autoihin pitää kehittää tekniikoita, jotka nopeuttavat reaktioaikoja.
Aiempien tutkimusten mukaan liikenteeseen keskittyneeltä kuljettajilta kestää puolitoista sekuntia reagoida esteisiin ja välttää ne. Monelta tilanteessa tämä on liian pitkä aika. Robottiauton elektroniikan pitäisi lyhentää tätä aikaa merkittävästi, jotta päästään onnettomuuksien määrän vähenemiseen.