Nokian kampuksella aloittaa tänään toimintansa GACHA-robottibussi, jossa hyödynnetään ensimmäistä kertaa suomalaisen robotiikka- ja ohjelmistoyritys Sensible 4:n mullistavaa paikannustekniikkaa. Sen avulla robottiajoneuvo voi ajaa kaikissa olosuhteissa. Myös Suomen talvessa.
Robottiautoilua on kehitetty jo pitkään, mutta pääosa testikilometreistä on ajettu Kalifornian ja Arizonan teillä. Siellä ei pääsääntöisesti sada, kaikki tiemerkinnät näkyvät aina hyvin ja muutenkin olosuhteet ovat käytännössä aina ihanteelliset.
Toista on Suomessa. Loska, pimeys, lumi ja puutteelliset tiemerkinnät tarkoittavat sitä, että tarkkaan kaistallaan Piilaakson teillä matkaava robottiauto on tutkistaan ja lidareistaan huolimatta kuin sokea kana. Tämän ongelman Sensible 4 on omalla ohjelmistoalustallaan ratkaissut.
Nyt Sensible 4 tuo liikenteeseen maailman ensimmäisen kaikkiin sääolosuhteisiin soveltuvan GACHA-robottibussin. Se aloittaa toimintansa tänään Nokian kampukselta Keran asemalle Espoossa. Ratkaisu perustuu pitkään tutkimustyöhön Suomen vaihtelevissa olosuhteissa.
GACHA-bussi palvelee alueen liikkujia kolmena päivänä viikossa, tiistaista torstaihin kello 10-14, jolloin halukkailla on mahdollisuus hypätä GACHA:n kyytiin ja kokea robottibussi avoimessa tieympäristössä. Lähdöt tapahtuvat Karaportti 3:n edustalta non-stop -periaatteella. Noin 1,5 kilometriä pitkän lenkin toinen pää on Keran juna-aseman tuntumassa. Kyyti on maksuton.
Pilotti tukee Espoon tavoitetta, että robottibussi on pysyvässä liikenteessä vuoteen 2021 mennessä. Kaupunki pyrkii kehittämään Kerasta maailmanluokan kiertotalouden kehitysaluetta, jossa uudet teknologiat ja palvelut voidaan ottaa helposti käyttöön. Alueella sijaitsevalla Nokian kampuksella on käytössä Nokian 5G-verkko, joka on tärkeä edellytys itseajaville ajoneuvoille ja tulevaisuuden liikenteelle.
Nyt käynnistyvä robottibussipilotti on osa Nokia Bell Labsin vetämää LuxTurrim5G -ekosysteemihanketta, jossa rakennetaan 5G-kaupunkiverkkoa ja kehitetään uusia älykaupunkiratkaisuja.
Sensible 4 on tehnyt GACHA:n yhteistyössä kuuluisan japanilaisen designyhtiö MUJI:n kanssa. Bussi esiteltiin ensimmäistä kertaa yleisölle Helsingissä maaliskuussa 2019. Espoon lisäksi vuoden 2019 aikana GACHA tulee ajamaan ainakin myös Hämeenlinnassa ja Vantaalla. Tavoitteena on luoda uusia robottibusseihin perustuvia vähäpäästöisiä ja helposti saavutettavia liikennepalveluja osaksi kaupunkien joukkoliikennejärjestelmiä jo vuonna 2021.