Uusi tekniikka voi tuoda mukanaan uusia riskejä. Nyt tällaiseksi on nousemassa sähköauto. Aihe sai paljon julkisuutta vähän aikaa sitten, kun meilläkin uutisoitiin Teslan akuston tulipalon sammuttamisen vaatineen yli 110 tuhatta litraa vettä. Mutta mitä tarkoitetaan, kun puhutaan sähköautopalosta? Ja osaavatko pelastuslaitokset toimia oikein, jos sähköauto syttyy tuleen? Monia vääriä käsityksiä on syytä oikoa.
Integroitujen piirien kehitys on ottanut jatkuvasti isoja kehitysaskelia. Viivanleveys on pienentynyt ja laskentaytimet ovat kehittyneet, kun tavoitteena on ollut suurempi laskenta nopeus ja pienempi tehonkulutus. Uusimmatkaan pienen tehonkulutuksen mikro-ohjaimet eivät itse asiassa ole kovinkaan energiatehokkaita.
Suomessa operaattorit ovat tarjonneet 5G-palveluja jo kahden vuoden ajan. Moni 5G-puhelu ja datalinkki menee Huawein toimittaman tukiaseman kautta. Ruotsissa ns. midband-taajuudet saatiin jaettua operaattoreille vasta viime kuussa, mutta tulevissa verkoissa ei saa käyttää Huawein laitteita. Miten tämä on mahdollista, kun molemmissa maissa arvion pitäisi perustua samaan EU:n 5G-työkalupakkiin ja sen riskianalyyseihin?
Last year was certainly an extraordinary one. The COVID19 pandemic put everything to a halt in the beginning of the year. Electronics and semiconductors bounced back remarkably quickly and now we´re getting back to growth and business as usual, says Ghita Hoyer, the Regional Sales Manager Nordics for Farnell.
Koronaviruspandemia pakotti koko elektroniikka-alan ajattelemaan toisin. Digi-Keyn malli, jossa varastossa on laaja valikoima komponentteja välitöntä kuljetusta varten, on osoittautunut luotettavaksi lähteeksi kaikille, jotka kehittävät uusia teknologiainnovaatioita, kirjoittaa yhtiön Pohjoismaiden ja Baltian alueen liiketoiminnan kehittämisestä vastaava Fredrik Källmin.
Uuden 5G-teknologian mukaisia kännykkäverkkoja alkoi ilmestyä markkinoille viime vuonna. Mikä on uuden teknologian vaikutus testauslaitteiden markkinoilla? Anritsun markkinointijohtaja Jonathan Borrill selventää.
Kun elektroniikka kehittyy yhä monimutkai-semmaksi, kasvaa simuloinnin merkitys koko ajan suuremmaksi. Oikeilla työkaluilla yritys voi merkittävästi pienentää suunnitteluihinsa sisältyvää riskiä, kirjoittaa Nordcadin myyntijohtaja Rainer Raitasuo ETNdigi-lehden kolumnissaan.
Kovaa laskentatehoa tarvitaan yhä enemmän. Paras ratkaisu tuhansien palvelinten jäähdyttämiseen löytyy ympäristöystävällisestä jäähdytysveden kierrätyksestä, kirjoittaa Lenovon suurteholaskentayksikköä EMEA-alueella johtava Rick Koopman.
Yritysten täytyy kiinnittää huomiota elinkaarensa päässä oleviin ohjelmistoihin, jotta tuottavuus säilyy. Ohjelmistoillakin on omat rajansa käyttöajan suhteen samalla tavoin kuin laitteistolla. Ne voivat aiheuttaa erilaisia haavoittuvuuksia, kuten altistaa yrityksen tietovuodoille. Ratkaisu on siirtää ohjelmistot pilveen, kirjoittaa Wipron Pohjoismaiden Carl-Henrik Hallström.
Tämän hetken nopeasti muuttuvaan globaaliin kauppaympäristöön vaikuttavat monet seikat, kuten koronavirus. Kun kaupankäynti muuttuu joka alalla päivittäin, Digi-Key haluaa reagoida siihen katsomalla eteenpäin. Yksi tapa parantaa palvelua on tarjota Digikeyn suositusta verkkokaupasta oma versio suomenkielellä, kirjoittaa yhtiön liiketoiminnan kehityksestä Pohjoismaissa vastaava Fredrik Källmin.
Auto muuttuu, samoin tapamme ajatella autoa. Se sähköistyy ja tulee turvallisemmaksi. Tämä kiihdyttää puolijohteiden ja anturien määrän kasvua autoissa.
Microchipillä keskeistä ei ole ISA- käskysarja-arkkitehtuuri tai piiri, vaan kykymme tukea laajan asiakaskunnan prosessointitarpeita, jotka vaihtelevat laajasti eri sovellusalueilla ja markkinoilla. Haluamme tarjota PIC-, AVR-, Arm-, MIPS- ja nyt myös RISC-V - piirejä ja kehitystyökaluja asiakkaillemme kaikenlaisina valittavina vaihtoehtoina, kirjoittaa Tim Morin, joka toimii Microchipin FPGA-liike- toimintayksikön tuotemarkkinoinnin johtajana.
Elisa on ensimmäisenä operaattorina ryhtynyt myymään 5G:tä aktiivisesti, mutta muut operaattorit seuraavat taatusti pian perässä. Mutta milloin käyttäjän kannattaa siirtyä uuteen verkkoon? Testin perusteella ei aivan vielä.
Seuraavan sukupolven langaton 5G-tekniikka on massiivinen harppaus tämän päivän standardeihin verrattuna. Latausnopeudet ovat tuhat kertaa nopeampia. Esimerkiksi elokuvan lataaminen vie aiemman 20 minuutin sijaan vain pari sekuntia. Latenssi eli tiedonkulun viive laskee 50 millisekunnista alle yhteen millisekuntiin. Verkon saatavuus kasvaa 99,999 prosenttiin, ja huomattavasti parempi kapasiteetti mahdollistaa entistä useampien laitteiden liittymisen verkkoon.
Matalan kiertoradan eli ns. LEO-satelliitit (Low earth orbit) ovat tulleet kaupallisesti mielenkiintoisiksi alhaisen latenssin ja suuren kapasiteetin laajakaistapalvelujen tarjoamisessa, sekä esimerkiksi M2M-tietoliikenteessä ja kuvantamisessa. 180-2000 kilometrin etäisyydellä maanpinnasta liitävät LEO-satelliitti ovat suhteellisen edullisia verrattuna 12000-36000 kilometrin korkeudessa kulkevia MEO-satelliitteihin (mid-earth orbit) tai geostationaarisella radalle kulkeviin satelliitteihin. Lisäksi ne toimivat pienemmällä RF-teholla.
Edistyneet kuljettajaa avustavat järjestelmät (ADAS) ja autonominen ajo voivat onnistua, kun ajoneuvoa ympäröivä ympäristö tunnistetaan tehokkaasti autonomisen navigoinnin mahdollistaviin algoritmeihin. Tässä käytetään useita anturimenetelmiä, joiden tiedot yhdistetään yhteen täydentämään toisiaan ja tarjoamaan redundanssia. Näin jokainen tekniikka voi hyödyntää omia vahvuuksiaan ja tarjota paremman yhdistetyn ratkaisun.
Autoalan tiedotuskeskus järjesti tänään Nollasta sataan -paneelikeskustelun, jossa poliitikot keskustelivat sekä liikenteen päästöistä että sen verottamisesta. Paneeli osoitti ennen kaikkea, että poliitikoilla tulee olemaan suuria vaikeuksia laatia kestäviä, tasapuolisia ja järkeviä ratkaisuja ongelmiin.