Viime aikojen uutiset osoittavat, että erilaisia IoT-laitteita voidaan ilmeisen helpostikin kaapata rikolliseen käyttöön osaksi bottiverkkoja. STMicroelectronics on nyt esitellyt turvapiirin, joka suojaa IoT-solmuja Sigfox-verkoissa.
Älypuhelimien myynnin kasvu lähes pysähtyi viime vuonna, mutta IDC ennustaa markkinoiden lähtevän tänä vuonna uudelleen nousuun. Iso trendi älypuhelimissa on näytön koon kasvaminen. Viime vuonna kolme neljästä Android-laitteesta oli näytöltään vähintään viisituumaisia. Vuonna 2021 luku nousee jo 91 prosenttiin.
Japanilainen Nissan on ilmoittanut testaavansa uuden sukupolven itseohjautuvien ajoneuvojen prototyyppiä Itä-Lontoossa. Tämä on ensimmäinen kerta, kun Nissan esittelee viimeisintä itseohjautuvaa teknologiaansa julkisilla teillä Euroopassa.
Mikroprosessorien tehonkulutus on nykyvauhdilla kasvamassa hallitsemattomaksi. Apua ongelmaan haetaan optisista prosessoreista ja nyt MIT:n tutkijat ovat kehittäneet kaksi prototyyppiä, joissa hyödynnetään optisista tietoliikennepiireistä tuttuja ominaisuuksia.
Keysight Technologies on esitellyt uuden oskilloskooppien sarjan, joka vie laitteet hinnaltaan aivan uudelle tasolle. InfiniiVision 1000 X -sarjan testerit maksavat alimmillaan alle 450 euroa.
Accenturen tuoreen turvallisuusindeksin mukaan vain joka kolmannessa eli 34 prosentissa organisaatioista on tarvittavaa osaamista liiketoiminnan kriittisten alueiden seurantaan. - Kyberturvallisuuden käännekohta on saavutettu. Yritykset eivät ole pysyneet erittäin motivoituneiden ja taitavien hyökkääjien vauhdissa, sanoo Accenturen Suomen tietoturvajohtaja Yacine Zaitri.
Applen iPhoneen tai iPadiin ei saa istutettua muistikortteja, koska korttipaikkoja ei ole. Ainoa keino on lisätä muistia Lightning-liitännän kautta tai langattomasti. Nyt näiden kapasiteetti on kasvanut 256 giatavuun.
Langaton lataaminen alkaa olla perusominaisuus monessa kannettavassa laitteessa. Barcelonan MWC-messuilla Semtech esittelee ratkaisua, jossa yhdellä lähettimellä voidaan ladata useampaa laitetta langattomasti samaan aikaan.
Kiinalainen ZTE julkaisi Barcelonan MWC-messuilla uuden Blade V8 -älypuhelimen. Laite on sikäli mielenkiintoinen, että se hyökkää suoraan Nokian uutta 6-mallia vastaa, joka on tällä hetkellä HMD Globalin laadukkain uusi älypuhelin.
Teksasin yliopiston veteraanitutkija John Goodenough tunnetaan litiumioniakun isänä. Nyt tämä keksinnöllään mobiililaitteet mullistanut 94-vuotias keksijä tekee saman tempun uudelleen. Hän on kehittänyt toimivan akun, joka koostuu kokonaan kiinteistä materiaaleista.
Lentoaikaa mittaavaa ToF-anturia (time-of-flight) käytetään monenlaisissa sovelluksissa mittaamaan etäisyyksiä ja tunnistamaan objekteja. STMicroelectronics on nyt esitellyt uuden anturin, joka tunnistaa useita objekteja kerralla aiempaa kauempaa. Anturi tekee älypuhelimen kamerasta aiempaa nopeamman.
Kalifornian yliopiston tutkijat ovat kehittäneet uuden akkukalvon, joka pidentää seuraavan sukupolven litium-rikkiakkujen elinikää. Litium-rikkiakulla tiedetään olevan Litiumioniakkuja parempi energian tallennuskapasiteetti, mutta niiden heikkoutena on lyhyt elinikä.
Googlen tutkija Andrei Konovalov ilmoitti viime viikolla löytäneensä linux-ytimestä haavoittuvuuden, joka on ollut koodissa jo syyskuusta 2006 lähtien. Todennäköisesti reikä tuli ytimeen jo vuonna 2005, kun linuxiin tuotiin tuki DCCP-protokollalle (Datagram Congestion Control Protocol).
China Mobile ja Ericsson ovat yhdessä Intelin kanssa kokeilleet onnistuneesti ensimmäisinä mobiilverkon yli toimivaa IoT:tä verkottuneessa tehtaassa. Kokeilussa verkkoon on kytketty muun muassa ruuvimeisseli ja se toteutettiin Ericssonin itsenäisen tytäryhtiön Ericsson Panda Communication Companyn tehtaalla Nanjingissa.
Kingston esitteli tammikuun alussa Las Vegasin CES-messuilla kapasiteetiltaan maailman suurimman USB-muistitikun. Tikulle sopii dataa kaksi teratavua. Sen hinta on myös järkyttävän korkea.
Elektroniikan suunnittelijat ja valmistajat ahkeroivat kehittääkseen ratkaisuja, jotka täyttävät nopeasti kasvavan sähköautoteollisuuden vaatimukset. Monet alan yritykset haluavat kehittää komponentteja tai järjestelmiä, jotka vievät sähköautot seuraavaan kehitysvaiheeseen ja nostavat näin koko EV-markkinat entistä kypsemmälle tasolle. Kaikkien tavoitteena on kasvattaa sähköautojen toimintamatkaa ja tuottaa näin lisäarvoa ajoneuvojen käyttäjille, OEM-valmistajille ja kuluttajille.
Joidenkin tutkimusten mukaan jopa puolet kaikesta ohjelmakoodista tuotetaan nyt jonkinlaisen tekoälyavustimen tuella. Ohjelmistoyhtiö SmartBearin teknologiajohtaja Dan Faulknerin mukaan tämä ei aina tarkoita pelkästään nopeampaa ja parempaa koodia.