Robottiautot ovat taas otsikoissa, kun Überin robottitaksi ajoi naisen päälle Arizonassa. Autojen kehittäminen täysin luotettavaksi vaatisi jopa satojen miljardien kilometrien testiajoa, mikä voi viedä vuosikymmeniä. Tähän ei tietenkään ole mahdollisuutta. Siemens onneksi helpottaa kehitystä uudella simulointitekniikallaan.
Siemens esitteli uuden ratkaisunsa San Diegossa järjestetyssä Innovation Day -tapahtumassaan. Ratkaisu perustuu yhtiön tuoreiden yritysostojen eli Mentor Graphicsin ja TASS Internationalin tekniikoiden yhdistämiseen.
Mentorin DRS360-alusta on noin vuosi sitten julkistettu autonomisten autjoen kehitysalusta, jolla voidaan kehittää eri anturijärjestelmistä tulevien signaalien yhteiskäyttöä eli ns. anturifuusiota. Alustalla kehitetään keskusyksikköjä, joissa anturifuusio prosessoidaan.
TASS:n Prescan on puolestaan ADAS-järjestelmien simulointiympäristö. Työkalua voidaan käyttää mallipohjaiseen ADAS-keskusyksikön suunnitteluun.
Nyt työkalut on yhdistetty Siemensin SimCenter-salkussa. Ratkaisun avulla on mahdollista nopeuttaa robottiautojen edellyttämää anturifuusion kehitystä, kun simuloinnilla päästään samaan lopputulokseen kuin fyysisillä protoilla ja pitkään kestävillä kenttätesteillä. Eniten etua tulee anturifuusion algoritmien kehityksen automatisoinnista.
Kehitysprosessissa PreScanin simuloitu tutka-, LiDAR- ja kamera-anturidata syötetään Mentorin DRS360-alustaan, jossa se yhdistetään reaaliajassa ajoneuvon suuriresoluutioiseen malliin ja ajo-olosuhteisiin. Näin voidaan ohjelmistolla testata utujen algoritmien toimintakykyä erilaisissa tilanteissa kuten hahmojen tunnistamisessa ja ajokäytännöissä eri tilanteissa.
Simulointi ei tietenkään voi korvata tosimaailman testejä maanteillä, mutta algoritmien kehitystä se voi nopeuttaa merkittävästi. Siemens aikoo tuoda robottiautojen simulointiratkaisunsa autonvalmistajien käyttöön vuoden kolmannen neljänneksen aikana.