Huawei tunnetaan ennen kaikkea älypuhelimistaan ja tukiasemista, mutta kymmenesosa sen yli sadan miljardin dollarin liiketoiminnasta muodostuu yritysverkkojen ratkaisuista. Suomessa Huawei haluaa kaapata viidenneksen näistä markkinoista. Yritysverkkojen maajohtaja Mika Aarnikka antaa tavoitteen toteuttamiseen aikaa kolme vuotta.
Kaksissa olympialaisissa neljänneksi 470-luokassa purjehtinut Aarnikka on tehnyt uran Telellä, Soneralla, Telialla ja Ciscolla viimeiset 10 vuotta, ennen kuin hän siirtyi Suomen yritysmarkkinoille tulleen Huawein johtoon viime vuoden lopulla. Jo viime vuonna kyse oli miljoonaluokan bisneksestä ja nyt panoksia on siis kovennettu.
Yritysverkkojen laitteet ovat Suomessa noin 120-130 miljoonan euron bisnes, jota Cisco ja HPE hallitsevat. Viidennes tuosta kakusta olisi 25 miljoonaa euroa vuodessa. Sama tavoite Aarnikalla on datakeskuksissa, jossa Suomen markkinat ovat noin 180 miljoonaa euroa.
- Meillä on tarkoitus tehdä yrityspuolella sama, minkä teimme kuluttajaliiketoiminnassa aiemmin, Aarnikka esittää. Kännyköissä Huawei tuli Suomeen 2014 ja nousi markkinajohtajaksi viidessä vuodessa, joten Aarnikan tavoite on kova.
Tärkein työkalu tavoitteen saavuttamisessa on Huawein kyky viedä verkko pilveen. – Sen avulla yritys voi säästää jopa 80 prosenttia verkon toimintakuluissa, Aarnikka kehuu.
Datakeskuksissa Huawei voisi ainoana valmistajana toimittaa operaattorille kokonaisratkaisun akuista palvelimiin ja verkkoinfraan. Tällaisia kokonaistoimituksia Suomen markkinoilla ei ole ainakaan toistaiseksi nähty.
Huawein yritysryhmä on myös tiukasti mukana esimerkiksi Salon älykaupunkihankkeissa. – Kaupungeissa ja kunnissa katsotaan tarkkaan, miten uusia älypalveluja ja sovelluksia voidaan tuoda asukkaille kustannustehokkaasti, Aarnikka sanoo.