Gartner on saanut valmiiksi tilastonsa kolmannen vuosineljänneksen tilastonsa älypuhelinmyynnistä. Kokonaismyynti laski, Samsung ja Huawei kasvattivat myyntiään ja Applen myynnistä katosi vuodessa viisi miljoonaa iPhonea. Kaikkiaan kolmannella neljänneksellä myytiin 387,5 miljoonaa älypuhelinta. Määrä on pienempi kuin vuotta aikaisemmin, mutta vain 0,4 prosenttia pienempi.
Gartnerin mukaan myynti kuitenkin painottuu keskihintaluokan laitteisiin ja aivan kalliimpien high end -laitteiden kysyntä laskee. Ainakin osaltaan tämä selittää sen, että Apple myi heinä-syyskuussa ”vain” 40,8 miljoonaa iPhonea. Vuotta aikaisemmin kaupaksi meni vielä 45,7 miljoonaa laitetta. Samalla Applen markkinaosuus on laskenut 10,5 prosenttiin.
Samsung onnistui kasvattamaan myymiensä laitteiden määrän 79,1 miljoonaan kappaleeseen. Samalla markkinaosuus kasvoi 20,4 prosenttiin. Huawei petrasi vieläkin enemmän, 65,8 miljoonaan myytyyn laitteeseen. Sen markkinaosuus kasvoi 17 prosenttiin edellisvuoden 13,4 prosentista.
Huawein menestys perustuu tällä hetkellä pitkälti vahvaan asemaan Kiinan kotimarkkinoilla. Se myo Kiinassa peräti 40,5 miljoonaa älypuhelinta ja kasvatti kotimaansa markkinaosuutta kokonaiset 15 prosenttiyksikköä.
Hieman yllättävästi Applea jahtaavat Xiaomi ja OPPO eivät juuri yltäneet kasvuun kolmannella neljänneksellä. Xiaomi myi 32,3 miljoonaa laitetta, millä se kaappasi 8,3 prosentin markkinaosuuden. OPPOn lukemat olivat 30,8 miljoonaa ja 8,0 prosenttia.