Tulevat autonomiset ajoneuvot eli robottiautot nojaavat kameroiden, paikannuksen, anturitiedon ja tutkien lisäksi LiDAR-piirien suorituskykyyn. Maxim Integrated Products on esitellyt uudet LiDAR-piirit, joiden avulla robottiautot voivat ajaa 10 mailia eli noin 15 kilometriä tunnissa nopeampaa vauhtia.
LiDAR on optinen tutka, joka mittaa etäisyyttä ampumalla valopulsseja näkyvän valon, infrapunan tai ultravioletin alueella. Maxim on esitellyt MAX40026-komparaattorin ja suuren kaistanleveyden MAX40660 / MAX40661 -transimpedanssivahvistimet tuovat LiDARiin yli kaksi kertaa leveämmän kaistan, kuin tämän hetken vastaavissa kilpailevissa piiriratkaisuissa.
Samankokoiseen LiDAR-moduuliin voidaan Maximin uusilla piireillä integroida 128 kanavaa nykyisen 96 kanavan sijaan. Tämä ei kuulosta hirveän paljolta, mutta käytännössä LiDARien merkitys tulee jatkossa korostumaan selvästi, kun ajoneuvojen nopeus kasvatetaan nykyisestä noin 60 kilometristä tunnissa sataan kilometriin tunnissa.
Piirit täyttävät autoteollisuuden tiukat AEC-Q100- turvallisuusvaatimukset. MAX40026-piiri sopii 4 neliömillin tilaan TDFN-koteloituna ja MAX40660 / 1 9 neliömilliin TDFN-kotelossa.
Lisätietoja Maximin LiDAR-piireistä löytyy yhtiön verkkosivuilta.