Huawei on ollut Yhdysvaltain asettamalla estolistalla viime toukokuusta lähiten, mikä on näkynyt yhtiön älypuhelinmyynnissä länsimaissa. Siitä huolimatta yhtiö onnistui viime vuonna kasvattamaan myyntiään 16 prosenttia.
Huawein kulutuselektroniikan liiketoimintaryhmä raportoi tänään viime vuoden lukujaan. Yhtiön liikevaihto kasvoi 34 prosenttia noin 60 miljardiin euroon. Kiinan juaneissa myynti kirjataan 467,3 miljardiksi.
Viime vuonna yhtiö myi yli 240 miljoonaa Huawei- ja Honor-älypuhelinta, mikä on yli 16 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. 5G-älypuhelimia Huawei myi viime vuonna 6,9 miljoonaa kappaletta.
IDC:n ja Strategy Analyticsin raporttien mukaan Huawei- ja Honor-älypuhelimien osuus maailmanmarkkinoista oli viime vuonna 17,6 prosenttia, eli yhtiö säilytti asemansa maailman toiseksi suurimpana älypuhelinvalmistajana. Lisäksi Huawei sanoo, että se on markkinajohtaja 5G-älypuhelimissa.
Huawein lippulaivamallit myivät viime vuonna hyvin. Mate- ja P-sarjan puhelimia myytiin yli 44 miljoonaa kappaletta, mikä on 53 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Lukema on erittäin kova, kun ottaa huomioon että vuonna 2018 laitteita tuotiin vielä markkinoille täydellä Googlen GMS-palvelujen tuella. Viime vuoden hittilaite oli keväällä esitelty P30-sarja, jota myytiin viime vuonna yli 20 miljoonaa kappaletta.
Viime vuonna HUawei toi globaalisti käyttöön oman HMS-alustansa ja AppGallery-sovelluskauppansa. Tällä hetkellä laupassa on yli 55 000 sovellusta, joita voi ladata yli 170 eri maassa. Viime vuonna AppGallerystä ladattiin sovelluksia 210 miljardia kertaa ja kaupan aktiivisten käyttäjien kuukausittainen määrä ylitti 400 miljoonaa.
Viime vuoden lopulla HMS-alustalle oli rekisteröitynyt yli 1,3 miljoonaa sovelluskehittäjää. Painopiste on edelleen Huawein kotimaassa, mutta kehittäjien määrä kasvaa nopeasti myös lännessä.