Lappeenrannan-Lahden teknillisessä yliopistossa tehty gradu osoittaa, että kuluttajilla on heikosti tietoa käytetyistä ja kunnostetuista tietokoneista. Monet luulevat, että käytettyjen koneiden myynti olisi pääasiassa kuluttajalta kuluttajalle myyntiä. Kunnostusprosessista ei ollut myöskään paljoa tietoa.
Gradun tekijän Karoliina Koistisen mukaan kyselytutkimuksen tulokset osoittavat, että kuluttajilla ei ole laajaa tietoa kiertotaloutta tukevien tuotteiden olemassaolosta tai saatavuudesta, tai lineaarisen kulutuksen seurauksista. Kiertotalouden määritelmä, ja erityisesti kunnostetun elektroniikan konsepti, on useimmille tuntematon.
Lisääntynyt tieto näytti merkittävästi parantavan mielikuvaa kunnostetuista tuotteista, joka vaikutti ostokäyttäytymiseen. Läpinäkyvyyden puute kunnostusprosessissa ja elektroniikan kierrätyksessä korostui tutkimuksessa. Tämä läpinäkyvyyden puute aiheuttaa epävarmuutta kuluttajissa.
Kolmas merkittävä havainto oli, että kuluttajilla on lievästi vääriä käsityksiä elektronisten laitteiden käyttöajasta ja laadusta. Nämä kolme havaintoa viittaavat kaikki siihen, että kuluttajilta puuttuu tietoisuutta kiertotaloutta tukevista vaihtoehdoista ja niiden potentiaalista, joka tämän tutkimuksen perusteella on suurin este kiertotaloutta tukevalle kulutuskäyttäytymiselle.
Käytettyjä ja kunnostettuja yrityskoneita myyvä Taitonetti on tarttunut gradun tuloksiin ja sanoo, ettei yritys myy kuluttajien tuotteita, vaan vain laadukkaita yrityskäytöstä poistettuja tietokoneita, jotka on rakennettu erityisen laadukkaista osista tukevaan yritystietokoneen runkoon. Ennen myyntiin siirtämistä koneille tehdään täydellinen kuntotarkistus, puhdistus ja uudelleenasennus. Koneiden sisä- ja ulkopinnat puhdistetaan mahdollisimman siisteiksi ja koneet luokitellaan samalla kuntoluokkiin, Taitonetti kertoo.
Koistisen graduun voi tutustua täällä.