Paikannukseen perustuvien palveluiden markkinat kasvavat tulevina vuosina keskimäärin 25,8 prosentin vuosivauhtia. Vuonna 2018 Euroopassa myydään paikkatietopalveluita jo 2,3 miljardilla eurolla, arvioi Berg Insight.
Yhdysvalloissa palvelujen kasvu on hieman hitaampaa, vuositasolla noin 16 prosenttia. Vuonna 2018 Pohjois-Amerikan paikannuspalvelujen markkinat yltävät 3,8 miljardiin dollariin eli yhteensä puhutaan noin viiden miljardin euron markkinoista.
Tutkimuslaitoksen mukaan kasvu tulee ennen kaikkea sosiaalisen median paikannuspalveluiden mainostuloista. Mainoksia tullaan myymään paljon myös paikallisten hakupalveluiden yhteyteen.
Berg Insightin mukaan noin puolet kaikista eurooppalaista kännykän käyttäjistä käytti säännöllisesti ainakin yhtä paikannukseen perustuvaa palvelu vuoden 2013 lopulla. USA:ssa osuus oli 60 prosenttia, mutta siellä GPS-signaalia ymmärtäviä älypuhelimia on hieman enemmän.
Vaikka mainoskakku on kasvamassa, sen tuotot eivät jakaudu tasaisesti. Suurten käyttäjämäärien Facebook ja Google eri palveluineen imuroivat valtaosan mainoseuroista ja -dollareista.