Kiinalainen Xiaomi on todellinen internetin monialayritys, jonka valikoimasta löytyy tunnettujen älypuhelimien lisäksi erilaisia nettiin kytkettyjä älylaitteita sekä sähköskootterin kaltaisia erikoisuuksia. Vuoden ensimmäisellä neljänneksellä yhtiön kasvua vauhditti erityisesti älypuhelinmyynti.
Xiaomin valttina on puhelimissa kalliimman luokan laitteista tuttujen ominaisuuksien tuominen markkinoille edullisemmalla hinnalla. Hyvä esimerkki on Redmi Note 10 5G -malli, jonka myynti alkaa ensi maanantaina. Ensimmäisen viikon ajan 5G-puhelimen saa 199 euron hintaan. Laitteen speksit olisivat pari vuotta sitten riittäneet aivan premium-luokan kärkeen.
Yhtiön luvut kertovat, että strategia toimii. Ensimmäisellä neljänneksellä liikevaihto kasvoi lähes 55 prosenttia vuodentakaisesta 9,93 miljardiin euroon. Yhtiö kasvatti selvästi myös tulostaan, sillä liiketuloksena kirjattiin 1,83 miljardin euron voitto.
Tammi-maaliskuussa Xiaomin älypuhelinliiketoiminta kasvoi merkittävästi. Älypuhelinmyynnin liikevaihto kasvoi 6,65 miljardiin euroon, mikä oli 69,8 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Yritys toimitti 49,4 miljoonaa puhelinta maailmanlaajuisesti ja Canalys-tutkimusyhtiön mukaan se oli kolmanneksi suurin älypuhelinvalmistaja 14,1 prosentin markkinaosuudella.
Kiinassa Xiaomin osuus älypuhelinmarkkinoista oli 14,6 prosenttia. Kiinan kotimarkkinat eroavat globaaleista markkinoista, sillä lännessä markkinaosuuksia menettänyt Huawei on siellä edelleen suurin valmistaja.
Xiaomi on kuitenkin ennen kaikkea edullisempien mallien valmistaja. Tammi-maaliskuussa se myi neljä miljoonaa yli 300 euron hintaista puhelinta. Toisaalta markkinaosuus myös yli 500 euron puhelimissa on kasvanut viimeisen vuoden aikana.