Kiinalainen Lenovo oli vuoden toisella neljänneksellä hiipuvien pc-markkinoiden voittaja. IBM:n perillinen ohitti lähes 12,6 miljoonalla myydyllä laitteella. Sillä irtosi Gartnerin tilastoissa 16,7 prosentin markkinaosuus.
Lenovo onnistui maalis-kesäkuussa myymään lähes yhtä paljon mikroja kuin vuotta aiemmin. Kaikkiaan pc-koneita myytiin hieman yli 76 miljoonaa. Vuotta aiemmin myyntimäärä oli vielä 85,3 miljoonaa kappaletta.
Lenovon ja Dellin jälkeen listan kolmantena tulee Dell lähes 9 miljoonalla myydyllä koneella. Acerin lukema ylsi 6,3 miljoonaan ja Asus 4,6 miljoonaan. Kaikkien kolmen myynti laski selvästi.
Gartnerin mukaan pc-myynnin hiipuminen johtuu ennen kaikkea halvoista tableteista, joista usein tulee ensimmäinen ostettu tietokone ns. kehittyvillä markkinoilla.