Liikenteen sähköistyminen etenee vauhdikkaasti, vaikka monien mielestä tahti on edelleen liian hidasta. Kiinteistöihin asennettavia sähköautojen latauslaitteita myytiin viime vuonna 40 134 kappaletta, mikä on 25,4 prosenttia enemmän kuin vuonna 2021. Niissä on latauspisteitä eli pistokepaikkoja yhteensä 55 198 autolle, kertoo Sähköteknisen kaupan liiton (STK) tuore tilasto.
Myynnistä oli hidaslatauslaitteita 13 973 kappaletta, mikä on 23,7 prosenttia enemmän kuin vuonna 2021. Hidaslatauslaite ottaa virran tavallisesta kotitalouspistorasiasta tai voimavirtapistorasiasta. Lataus on hidasta, koska latausvirta on rajattu tyypillisesti 8 ampeeriin, jolloin latausteho jää alle 2 kilowatin.
Peruslatauslaitteiden vuosimyynti kasvoi 26,4 prosenttia 26 161 laitteeseen. Niistä tehokkaimpien 22 kW peruslatauslaitteiden myynti kasvoi jopa 55,6 prosenttia.
STK ry:n toimitusjohtaja Sallamaari Muhosen mukaan latauslaitteiden vaatimien komponenttien saatavuus on valmistajien arvioiden mukaan normaalilla tasolla. - Sen sijaan sähköurakoitsijat ovat olleet varsin kuormitettuja, sillä heitä tarvitaan varsinaisen latauslaitteen asennuksen lisäksi jo alkukartoitukseen, mahdollisiin sähkökeskuksen muutoksiin sekä kaapelointiin, Muhonen muistuttaa.
Vuosi 2022 edusti reipasta myynnin kasvua aina kolmanteen vuosineljännekseen asti. Neljäs jäi myynniltään viime vuoden tasolle 8 899 laitteeseen. Tämä viittaa siihen, että taloyhtiöt lykkäsivät latauspisteprojektejaan talouden yleisen epävarmuuden ja energian hintojen nousun vuoksi.
Tilastoissa näkyy kaikesta huolimatta tarve ratkaista autojen lataus, mutta tehdä se pienemmin kustannuksin. Siitä kertoo pistorasialiitännäisten hidaslatauslaitteiden myynti, joka osoitti vuoden viimeiselläkin neljänneksellä kasvua 4,7 prosenttia.