Kiinteää elektrolyyttiä hyödyntävät akustot lupaavat mullistaa monet sovellukset, mutta murros saattaa alkaa sähköautoista. Kiinalainen IM Motors hehkuttaa jo uutta Zhiji L6 -malliaan, jonka akkua se kehuu ”maailman ensimmäiseksi ultranopeasti ladattavaksi kiinteäksi sähköauton akuksi”.
Tulevan Zhiji L6:n akusto ja sen lataus perustuu 900 voltin järjestelmään. Akuston kapasiteetti on 130 kilowattituntia ja sen tuottama kantama on yli tuhat kilometriä.
Kiinteän elektrolyytin ansiosta akusto ei lämpene näkyakkujen tapaan, joten se on turvallinen suurista tehoista ja jännitteistä huolimatta. IM Motors lupaa, ettei akusto voi syttyä tuleen.
Zhiji L6:n akusto perustuu patentoituun nanomittakaavan kiinteällä elektrolyytillä päällystettyyn nikkelimateriaaliaan positiivisessa elektrodissa ja uuden sukupolven komposiittipiihin negatiivisessa elektrodissa. Yhdistelmä kasvattaa akun energiatiheyttä huomattavasti. IM Motorsin mukaan uudella akustolla varustettu Zhiji L6:llä voi Pekingistä Dalianiin yhdellä latauksella.
Tämä "superakku" on myös alan ensimmäinen massatuotantona valmistettu solid-state-akku, jossa on erittäin nopeat latausominaisuudet. Käyttämällä itse kehitettyä korkeaa ioninjohtavuutta, korkeita lämpötiloja kestävää kiinteää elektrolyyttiä akun ytimen yleinen sisäinen vastus pienenee huomattavasti, mikä mahdollistaa erittäin nopean lataustehon.
IM Motors on 3,5 vuotta vanha yritys, joka toi ensimmäiset sähköautonsa Kiinan markkinoille vuonna 2021. Se on SAIC Motorin ja Alibaban yhteisyritys.