JATO Dynamics seuraa Euroopan automarkkinoiden kehitystä. Yhtiön helmikuun tilastojen mukaan uusia henkilöautoja rekisteröitiin 988 116 kappaletta. Kiinassa valmistettujen sähköautojen määrä kasvaa nopeasti, mutta eurooppalaiset eivät nyt halua hylätä bensiiniautoja.
JATOn analyytikko Felipe Munoz kuitenkin korostaa, että voimakas kasvu sähköautoissa näyttää olevan ohi. - Bensiiniautoja myytiin lähes samaan tahtiin kuin ennen koronaa. Kaikista rekisteröinneistä niiden osuus oli helmikuussa 61 prosenttia.
Toisaalta dieselautojen myynti on voimakkaassa laskussa. Helmikuussa 2019 niiden osuus ensirekisteröinneistä oli 35 prosenttia, tänä vuonna enää 15 prosenttia. - Huolimatta huomattavasta siirtymisestä sähköautoihin, monet eurooppalaiset kuluttajat eivät ole valmiita luopumaan polttomoottoriautoista. Diesel vaihtuu nyt bensiiniin, Munoz arvioi.
Euroopassa Kiinassa valmistettujen autojen rekisteröinnit kasvoivat eniten viime kuussa (+45 %) edellisvuoteen verrattuna. Joka viides Euroopassa myyty uusi sähköauto tuli helmikuussa Kiinasta. Uusista sähköautoista joka kolmas valmistettiin Saksassa.
Munozin mukaan kiinalaisten rynnistys Euroopan sähköautomarkkinoille selittyy myös EU:n toimilla. EU voi olla korottamassa tulleja, joten kiinalaiset haluavat nopeuttaa nyt tuontia.
Pitää lisäksi muistaa, että ”Made in China” ei tarkoita läheskään aina kiinalaista autonvalmistajaa. Noin 44 prosenttia kaikista Kiinassa valmistetuista ja Eurooppaan tuoduista autoista oli länsimaisia merkkejä, kuten Tesla, Volvo ja Dacia. Kiinan kokonaan omistama MG luetaan sekin yleensä brittibrändiksi.
Eniten autoja myi helmikuussa Volkswagen, kaikkiaan 95 511 kappaletta.