Syyskuussa 2010 UPS-kuljetuskoneeseen oli lastattu 81 000 litiumioniakkua. Kone syttyi Dubaissa tuleen ja putosi. Nyt amerikkalaiset ilmailuviranomaiset haluavat tiukemmat määräykset litiumioniakkujen ja niillä varustettujen laitteiden kuljetukseen.
FAA:n (Federal Aviation Administration) tutkimuksissa on käynyt ilmi, että LiIon-akut palavat voimakkaammin kuin aiemmin on luultu. Testejä FAA järjesti, koska useat lentoyhtiöt aikovat korvata ohjaamon paperidokumentit sylimikroilla ja tableteilla.
Testien tulosten perusteella Yhdysvaltain kuljetusministeriö on määritellyt uudet standardit litiumkennojen ja -akkujen kuljetuksia varten. Määritysten tavoitteena on varmistaa, että akut kestävät normaalit kuljetusolosuhteet ja pakataan siten, että vahingot jäisivät mahdollisimman pieniksi vaaratilanteissa.
Uusien sääntöjen julkistamisen jälkeen lentoyhtiöiden odotetaan sopeuttavan toimintansa niiden mukaiseksi heti. Pakolliseksi uusien määräysten noudattaminen tulee puolen vuoden kuluttua.
Liikenneministeriön sivuilta löytyy linkki uudet määräykset sisältävään dokumenttiin.